Herný priemysel v roku 2024: Keď sa z hitu stane prepadák
Kto by to bol povedal – rok 2024 poriadne zamiešal kartami v hernom svete. Zatiaľ čo predtým stačilo vypustiť do sveta novú hru od známeho štúdia a peniaze sa len hrnuli, teraz je všetko inak. V Európe sa ukázalo, že ani veľké mená už nemajú úspech vo vrecku – len tri novinky sa dostali medzi desať najpredávanejších hier. A to prichádza po roku 2023, kedy veľké štúdiá ako Epic Games , Riot Games a Electronic Arts museli prepúšťať svojich zamestnancov.
Medzi dinosaurami sa objavila nová hviezda
Úplným prekvapením sa stali Helldivers 2 . Táto akčná sci-fi hra od švédskeho štúdia Arrowhead dokázala niečo neuveriteľné - ako úplný nováčik sa prebojovala medzi hernú špičku a predala viac ako 8 miliónov kópií. To je o to pôsobivejšie, že uspela vedľa takých gigantov ako EA Sports FC 25 (predtým známe ako FIFA) a Call of Duty: Black Ops 6 , ktoré ťažia z toho, že ich hráči poznajú ako svoje topánky.
Keď sa veľké mená potápia
O to viac prekvapí, ako dopadli ďalšie známe série. Warhammer 40,000 Space Marine 2 a Dragon Ball: Sparking! Zero sa síce dostali na dohľad prvé desiatky, ale ďalej ako na 12. a 13. miesto to nedotiahli. A to nie je nič proti tomu, ako dopadli dlho očakávané tituly ako Final Fantasy VII: Rebirth , Star Wars Outlaws alebo Dragon Age: The Veilguard – tie sa nedostali ani do tridsiatky najpredávanejších hier. Najviac asi zamrzí prepad Star Wars Outlaws od Ubisoftu , ktorá aj napriek masívnej reklame skončila v prepadlisku dejín.
Čo nám hovoria čísla zo Steamu?
Keď sa pozrieme na Steam , vidíme niečo zaujímavé. Hráči strávili len 15% času hraním noviniek z roku 2024. Skoro polovicu času (47%) venovali hrám z rokov 2017-2023 a prekvapivých 37% času trávili u hier starších ako osem rokov. Stálicami sú Counter-Strike 2 , Dota 2 alebo Grand Theft Auto V . Zaujímavé je, že rastie obľuba menších nezávislých hier, ktoré často ponúkajú niečo nové za rozumnú cenu.
Keď peňaženka rozhoduje
Veľkú úlohu v tom všetkom hrajú peniaze. Rastúce ceny a neistá ekonomika núti hráča dvakrát premýšľať, za čo utratia svoje peniaze. Veľké hry dnes stoja 70-80 dolárov, a keď k tomu pripočítate, že niektoré vyžadujú nový hardvér, môže ísť o poriadne drahú zábavu. Preto sa nie je čomu diviť, že hráči siahajú po starších hrách v zľavách alebo využívajú služby ako Xbox Game Pass či PlayStation Plus . Pokiaľ aj vy riešite nový hardvér a príde vám všetko drahé, môžete výrazne ušetriť, ak sa poobzeráte predvádzacom hernom počítači alebo po predvádzacom hernom notebooku . Predvádzačky sú v podstate nové prístroje, ktoré boli iba raz vybalené alebo sa jedná o nevypredanú skladovú zásobu dodávateľov.
Technológia ako prekážka
Herný svet zápasí aj s technologickými výzvami. Keď vyšli nové konzoly PlayStation 5 a Xbox Series X/S , nebolo ich dosť pre všetkých. To spôsobilo, že niektorí hráči majú nové konzoly a iní staré. Vývojári tak musia voliť - buď urobia hru, ktorá pobeží aj na staršom hardvéri, ale nebude vyzerať tak dobre, alebo risknú, že ju kúpi menej ľudí, pretože si vyžaduje novú konzolu. Tento problém postihol napríklad Final Fantasy VII: Rebirth , ktorá vyšla len pre PlayStation 5 .
Ako sa mení správanie hráčov
Ukazuje sa, že hráči majú radi hry, ktoré sa stále vyvíjajú a pridávajú nový obsah. Hry ako Fortnite , Apex Legends alebo Genshin Impact dokážu udržať hráča pri obrazovkách mesiaca aj roky. To môže byť dôvod, prečo majú nové jednorazové hry problém preraziť. Hráči sú tiež opatrnejší - než niečo kúpia, počkajú si na recenzie a názory ostatných.
Čo bude ďalej?
Situácia núti herné štúdiá premýšľať inak. Úspech hier ako Helldivers 2 , Baldur's Gate 3 (hit z roku 2023) alebo Counter Strike 2 ukazuje, že recept na úspech spočíva v kvalitnom obsahu, správnom načasovaní a pochopení toho, čo hráči chcú. Vydavatelia musia lepšie rozmýšľať, do akých projektov investujú peniaze a ako ich predstavia svetu. Zdá sa tiež, že sa vracia trend menších, zameranejších hier namiesto obrích projektov s astronomickými rozpočtami.
Rok 2024 by tak mohol byť zlomový pre celý herný priemysel. Úspešné budú tie firmy, ktoré sa dokážu prispôsobiť tomu, čo hráči chcú, a nebudú ignorovať ekonomickú realitu.