![](https://admin.gigacomputer.cz/gallery/1m/872e8dd9c1.jpg)
Škandál okolo Baldur's Gate III: Ako jeden prejav rozvíril herné vody
Vlaňajší ročník The Game Awards bol v znamení triumfu Baldur's Gate III , ktorý si odniesol titul Hra roka . Tento rok táto fantastická RPG hra od štúdia Larian Studios premenila aspoň jednu nomináciu, konkrétne cenu za najlepšiu podporu . Málokto by však vtedy očakával, že sa tento titul stane epicentrom medzinárodnej hernej drámy. Všetko začalo pri slávnostnom odovzdávaní cien, kde Swen Vincke , šéf Larian Studios , predniesol prejav, ktorý mal ďalekosiahle dôsledky. Svojím vystúpením zamiešal kartami nielen v hernom priemysle, ale tiež rozpútal nečakanú búrku reakcií predovšetkým v čínskej hernej komunite.
Vinckeho filozofia herného vývoja
Vo svojom emotívnom prejave Vincke otvorene kritizoval súčasné trendy herného priemyslu zamerané primárne na zisk . Zdôraznil, že ich štúdio vytvorilo Baldur's Gate III predovšetkým preto, aby uspokojilo vlastnú tvorivú víziu a túžbu po autentickom hernom zážitku. Podľa jeho slov je kľúčové, aby vývojári robili hry, ktoré by sami chceli hrať, nie len tie, ktoré prinesú maximálny finančný prospech. Vincke pomenoval niekoľko zásadných princípov, ktorými sa Larian riadi : rešpekt k vývojárskemu tímu, zameranie na herný dizajn pred komerčnými záujmami a predovšetkým láska k samotnej tvorbe hier . Zdôraznil, že pokiaľ štúdio skutočne miluje to, čo robí, peniaze prídu ako prirodzený dôsledok kvalitnej práce. S čím ja nemôžem viac ako súhlasiť. Ostatne, tento rok bolo hneď niekoľko ukážok toho, že keď sa nerobia hry srdcom as rešpektom ku hráčom, vytúžené predaje to jednoducho neprinesie. Hráči sú unavení chamtivosťou herných štúdií a chcú to, čo chceli vždy. Kvalitné hry za svoje peniaze.
![](https://admin.gigacomputer.cz/gallery/1r/fb35ea8f05.jpg)
Medzinárodný interpretačný rozkol
Zatiaľ čo v sále The Game Awards zožal Vincke standing ovation a na sociálnych sieťach mu fanúšikovia tlieskali, v Číne vyvolal jeho prejav úplne odlišnú reakciu. Čínski hráči jeho slová interpretovali ako priamy útok na domáci herný priemysel, najmä na titul Black Myth: Wukong , ktorý bol tiež nominovaný na Hru roka . Tento čínsky herný počin bol považovaný za významný medzinárodný úspech a jeho nominácia bola vnímaná ako veľká pocta. Keď však nakoniec zvíťazil PlayStation exkluzívny Astro Bot , niektorí čínski hráči sa cítili byť dotknutí a začali vyjadrovať svoju frustráciu.
Steam a vojna hodnotenie
Paradoxný dôsledok celej situácie sa prejavil na platforme Steam , kde začala vlna negatívnych recenzií mierených priamo na Baldur's Gate III . Pretože Astro Bot nie je na Steame dostupný, stal sa Baldur's Gate III akýmsi náhradným terčom frustrácie. Zaujímavosťou je, že podľa niektorých používateľov mohlo ísť čiastočne o problém s prekladom Vinckeho príhovoru do čínštiny. Niektoré pasáže údajne zneli oveľa ostrejšie, než bolo pôvodne zamýšľané. Napriek tomu sa však stále objavujú recenzie kritizujúce Vinckeho údajný nezáujem o predaje a zisky.
![](https://admin.gigacomputer.cz/gallery/1r/c574fe8d36.jpg)
Dôležité posolstvo
Napriek všetkej kontroverzii Vinckeho prejav priniesol dôležité posolstvo : herný priemysel by sa mal viac riadiť láskou k tvorbe, rešpektom k vývojárom a túžbou vytvárať skutočne výnimočné herné zážitky. Jeho slová možno vnímať ako kritiku veľkých herných korporácií, ako sú EA, Blizzard alebo Ubisoft , ktoré často uprednostňujú krátkodobý zisk pred dlhodobou kvalitou. Aj keď celá kauza vyvolala množstvo emócií, Baldur's Gate III zostáva jednou z najlepšie hodnotených hier súčasnosti. Cez niekoľko sto negatívnych recenzií sa jej celkové hodnotenie nijako zásadne nezmenilo, čo len potvrdzuje jej mimoriadnu kvalitu a oddanosť fanúšikov. V hernom svete tak máme ďalší dôkaz toho, že skutočná vášeň a integrita môžu zvíťaziť nad čisto komerčným prístupom. Vinckeho prejav sa tak stal inšpiráciou pre tých, ktorí veria, že hry sú predovšetkým umením a spôsobom sebavyjadrenia, nie len biznisom.
Čo presne povedal?
Aby ste celú situáciu mohli posúdiť sami, tu je preklad časti jeho reči: „Štúdio urobilo svoju hru, pretože chceli urobiť hru, ktorú by sami chceli samo hrať. Vytvorili ju, pretože taká hra ešte nebola vytvorená. Nevytvorili ju preto, aby zvýšili trhový podiel. Nevytvorili ju preto, aby slúžila ako značka. Nemuseli plniť nejaké predajné ciele ani sa báť, že budú prepustení, pokiaľ tieto ciele nesplnia. Okrem toho im ľudia vo vedení zakázali pchať do hry čokoľvek, čo malo jediný účel – zvýšiť príjmy, ale nijako neslúžilo game designu. Nejednali so svojimi vývojármi ako s číslami v tabuľke, nerokovali s hráčmi ako s užívateľmi, ktoré treba zneužívať. A nerobili rozhodnutia, o ktorých vedeli, že sú krátkozraké v zmysle bonusu alebo politiky. Vedeli, že ak je na prvom mieste hra a tím, príjmy budú nasledovať. Riadili sa idealizmom a chceli, aby sa hráči bavili. A uvedomovali si, že pokiaľ sa nebudú baviť vývojári, nebude sa baviť nikto. Pochopili hodnotu rešpektu, že keď sa budú k svojim vývojárom a hráčom správať pekne, tí istí vývojári a hráči im odpustia, keď veci nepôjdu podľa plánu. Ale predovšetkým im na ich hre záležalo, pretože hry milovali. Je to naozaj také jednoduché, povedalo orákulum.“
Čo myslíte, boli jeho slová trefné alebo kritika momentálnej hernej situácie nemá na Game Awards čo robiť?
![](https://admin.gigacomputer.cz/gallery/1r/9292ffcafb.jpg)