Kontroverzné Last Train Home: Česká hra, ktorá rozbúrila ruské vody

Česká herná scéna v posledných rokoch zažíva nebývalý rozkvet a jedným z jej najnovších klenotov je bezpochyby hra Last Train Home od štúdia Ashborne Games . Táto stratégia, zasadená do búrlivého obdobia po prvej svetovej vojne, rozpráva fiktívny príbeh československých legionárov na ich strastiplnej ceste domov cez Sibír. Hráči sa ujímajú velenia obrneného vlaku a musia sa vysporiadať s nástrahami nehostinnej krajiny, nepriateľskými silami a neľahkými morálnymi rozhodnutiami. Hra, ktorá vyšla v novembri 2023, si rýchlo získala srdcia hráčov aj kritiky svojim originálnym spracovaním, hĺbkou herných mechanizmov a pôsobivou audiovizuálnou prezentáciou. Recenzenti vyzdvihovali najmä autentickú atmosféru, prepracovaný systém správy vlaku a pútavé misie, ktoré nútia hráča k ťažkým rozhodnutiam.

Ruská kontroverzia: Historická nepresnosť alebo politická provokácia?

Napriek pozitívnemu prijatiu v západnom svete sa hra Last Train Home stala terčom ostrej kritiky v Rusku. Tamojšie médiá a časť hernej komunity obvinili slovenských vývojárov z historických nepresností a zámerného podnecovania protiruských nálad. Táto vlna nevôle však nebola len krátkodobou reakciou, ale prerástla v dlhodobejšie ťaženie proti hre.

Najnovším vývojom v tejto kauze je vyhlásenie ruskej prokuratúry v Petrohrade, ktorá hru označila za nebezpečnú pre ruskú mládež. Podľa ich vyjadrenia Last Train Home :

  • Nezodpovedá tradičným hodnotám súčasnej ruskej spoločnosti
  • Obsahuje nepravdivé informácie o činnosti vtedajších štátnych orgánov
  • Popiera historické fakty
  • Glorifikuje predstaviteľov československých légií

Prokuratúra dokonca tvrdí, že hra môže poškodiť duševné a sociálne zdravie detí, čo je argumentácia, ktorá v kontexte súčasnej ruskej politiky pôsobí prinajmenšom kontroverzne.

Historická inšpirácia verzus fikcia

Je dôležité zdôrazniť, že Last Train Home nikdy neašpirovala na to byť presnou historickou simuláciou. Hra je inšpirovaná skutočnými udalosťami sibírskej anabázy, ale rozpráva fiktívny príbeh zasadený do reálneho historického kontextu . Vývojári sa zamerali predovšetkým na dramatizáciu udalostí a zobrazenie osobných príbehov obyčajných ľudí, ktorí sa ocitli uprostred dejinných zvratov. Petr Kolář, šéf štúdia Ashborne Games, k tomu hovorí: "Čo sa týka našej hry, snažili sme sa stvárniť vojnu tak, ako ju vnímame my. Nie je čiernobiela, každá strana konfliktu má kladné aj záporné stránky, v hre ich môžete zažiť, aj keď je to príbeh fiktívneho vlaku. Biela armáda pôsobí kladne, občas záporne. Tento prístup k historickým udalostiam je v hrách bežný a umožňuje tvorcom vytvoriť pútavý naratív, ktorý síce vychádza z reálnych udalostí, ale nie je nimi zviazaný do tej miery, aby to bránilo hernej zábave alebo dramatickému rozprávaniu.

Možné dôsledky ruského zákazu

Snahy petrohradskej prokuratúry o zákaz hry Last Train Home v Rusku vyvolávajú otázku, aký vplyv by takéto rozhodnutie mohlo mať na slovenských vývojárov. Petr Kolář však upokojuje:

Last Train Home

Toto vyjadrenie naznačuje, že prípadný zákaz by pre štúdio Ashborne Games nepredstavoval významnú finančnú stratu. Zároveň však celá situácia poukazuje na zložitosť vytvárania hier s historickou tematikou v dnešnom globalizovanom svete, kde rôzne krajiny a kultúry môžu mať odlišné pohľady na rovnaké historické udalosti.

Širší kontext: História v hrách a politická citlivosť

Kauza okolo Last Train Home nie je ojedinelým prípadom, keď sa videohra dostala do konfliktu s politickými alebo kultúrnymi názormi určitej krajiny. V minulosti sme boli svedkami podobných kontroverzií u hier, ktoré sa dotýkali citlivých historických tém alebo súčasných geopolitických otázok. Tieto situácie vyvolávajú dôležité otázky o úlohe videohier v interpretácii histórie a ich potenciálu ovplyvňovať verejnú mienku. Zatiaľ čo niektorí argumentujú, že hry by mali byť vnímané primárne ako forma zábavy a umeleckého vyjadrenia, iní zdôrazňujú ich vzdelávací potenciál a zodpovednosť tvorcov za presné zobrazenie historických udalostí.

Budúcnosť Last Train Home a českého herného priemyslu

Napriek kontroverzii v Rusku zostáva Last Train Home významným úspechom českého herného priemyslu. Hra získala pozitívne recenzie po celom svete a upevnila pozíciu Českej republiky na mape významných herných vývojárskych krajín. Tento úspech môže inšpirovať ďalších slovenských vývojárov k vytváraniu originálnych hier s tematikou z našich dejín alebo s nevšednými hernými mechanikami. Zároveň však kauza Last Train Home slúži ako pripomienka, že v dnešnom prepojenom svete môžu mať aj lokálne historické témy globálny dosah a vyvolávať nečakané reakcie.

Záver: Hra ako umenie a priestor pre dialóg

Last Train Home nie je len strategickou hrou, ale aj umeleckým dielom, ktoré ponúka pohľad na zložité historické obdobie očami československých legionárov. Hoci hra vyvolala kontroverziu v Rusku, je dôležité vnímať ju v širšom kontexte ako príležitosť na dialóg o histórii, interpretáciu udalostí a úlohu umenia v spoločnosti. Snaha o zákaz hry v Rusku paradoxne môže prispieť k jej väčšiemu zviditeľneniu a podnietiť záujem o toto historické obdobie. Zároveň táto situácia otvára dôležitú diskusiu o slobode umeleckého vyjadrenia ao tom, ako rôzne spoločnosti pristupujú k interpretácii svojej histórie. Bez ohľadu na výsledok ruského ťaženia proti Last Train Home zostáva hra významným príspevkom k slovenskej hernej tvorbe a dôkazom, že aj malá krajina môže vytvárať hry svetovej úrovne s originálnymi témami a inovatívnym spracovaním.