Slovanská mytológia ožíva: Bylina nás zavedie do sveta, kde legendy nie sú len rozprávky

Predstavte si, že tie strašidelné bytosti, ktorými Vás strašili v detstve, teraz môžete stretnúť s mečom v ruke. Zoznámte sa s Bylinou - chystanú RPG hrou, kde zomriete hneď v úvode (bez obáv, je to súčasť plánu), získate otravného spolubývajúceho ducha a vydáte sa na cestu stredoeurópskym fantasy svetom plným slovanských legiend. Pridajte k tomu prepracovaný bojový systém, možnosť výroby vlastného vybavenia, a hlavne hrdinu, ktorého nikto neberie vážne, a máte koktail, ktorý by mohol oživiť žáner fantasy RPG inak ako ďalším výletom do severskej mytológie. Pozrieme sa na to, čo Bylina sľubuje, aj na to, ako si v posledných rokoch viedli ostatné hry inšpirované slovanským folklórom.

Od outsidera k hrdinovi - cesta, ktorú poznáte, ale inak

Pamätáte si tie príbehy, ktoré Vám rozprávala babička? O lesných bytostiach , zakliatych princeznách a strašných démonoch? Štúdio Far Far Games je presvedčené, že áno, a chce Vám umožniť prežiť ich na vlastnej koži v pripravovanej hre Bylina. A že to nebude prechádzka ružovým sadom. Hlavný hrdina Falconet vám najskôr pripomenie vás samotných v pubertálnych rokoch – nikto ho neberie vážne , nemá žiadne zvláštne schopnosti a všetci čakajú, kedy konečne napácha nejaký problém. Lenže on sa namiesto toho rozhodne dokázať svetu, že aj zo škaredého káčatka môže vyrásť... no, možno nie labuť, ale minimálne poriadne naštvaný bojovník s mečom. "Hej, ja viem, že každá druhá hra je o hrdinovi, ktorý začína od nuly," ako by hovorili vývojári, "ale koľkokrát ste hrali za hrdinu, ktorý doslova umrie v prvých minútach hry ?"

Keď smrť je ešte len zahrievacie kolo

To nie je preklep ani spojler – náš nešikovný hrdina naozaj skraje hry natiahne papuče . Ale ako to už vo svete legiend býva, ani smrť nie je definitívna. Falconet sa vracia medzi živých, ale s podnájomníkom – tajomným duchom, ktorý sa s ním delí o telo. Je to ako mať spolubývajúceho, ktorý nikdy neodíde, nikdy neuprace a ešte vám hovorí do života. Každý, kto niekedy zdieľal byt v pražskom Žižkove, vie, o čom hovorím. Lenže tu nejde len o neumytý riad – Falconet musí získať späť kontrolu nad vlastnou dušou a mimochodom zachrániť svet pred skazou. Bežný utorkový program, nič, s čím by ste si nemohli poradiť pred raňajkami.

Predaleké kráľovstvo – tam, kde sa na GPS spoliehať nemôžete

Ak máte radi turistiku, Predaleké kráľovstvo vám dá zabrať . Od temných hrobiek, kde by ste si priali mať po ruke aspoň baterku v mobile, cez lesy plné slnečného svitu (a pravdepodobne aj tvorov, ktorí vás chcú zožrať) až po hrady také majestátne, že by sa vedľa nich aj Pražský hrad cítil ako záhradná chatka . Miestni ľudia žijú v strachu – čo nie je prekvapujúce, keď uvážite, že ich susedmi sú bájne príšery zo slovanských povestí . Niektorí domorodci sú trochu čudáci, ale ruku na srdce, skúste žiť stáročia vedľa Kosteja Nesmrteľného a zostať pri zmysloch. Aj Falconet bude musieť čeliť strachu a nenávisti, ktoré prestupujú celým kráľovstvom. Je to ako návšteva rodinnej stretnutia po desiatich rokoch – nikdy neviete, kto vás objíma úprimne a kto už premýšľa, ako vás pripraviť o dedičstve.

Zbrane, kúzla a náradie - všetko, čo potrebujete pre netradičné majstrovanie

Vo svete Byliny nestačí vedieť ovládať meč alebo lúk . To by bolo príliš jednoduché. Budete musieť zvládnuť aj kúzla, pretože magické zručnosti sú proti mytickým nepriateľom nevyhnutnosťou . Je to trochu ako keď idete na prvé rande - samotný vzhľad vás ďaleko nedostane, musíte vedieť aj konverzovať. A rovnako ako na tom rande, každá chyba môže byť fatálna. Vývojári sľubujú, že v boji bude každé zaváhanie potenciálne posledné . Takže žiadne bezmyšlienkovité stláčanie všetkých tlačidiel naraz – tu bude treba premýšľať. Okrem nachádzania vzácnych predmetov si budete môcť vyrábať vlastné vybavenie. Predstavte si to ako IKEA vo fantasy svete - dostanete súčiastky a návod, a potom sa modlíte, aby výsledok vydržal aspoň do prvého súboja.

Slovanská mytológia v hrách

Bylina nie je jediným titulom , ktorý čerpá zo studnice slovanského folklóru. V roku 2023 sme sa dočkali hororu Blacktail, kde ste si mohli zahrať za mladú dievčinu obvinenú z čarodejníctva, ktorá sa postupne mení na legendárnu Babu Jagu . Hra vás postavila pred morálne dilemy, ktorých riešenie určovala, či sa stanete ochrankyňou lesa alebo jeho postrachom. Ďalším významným zástupcom je Gord z roku 2023 , temná fantasy stratégia od poľského štúdia Covenant, ktorá vás zasadila do úlohy vodcu kmeňa snažiaceho sa prežiť v nehostinnom svete inšpirovanom slovanskými legendami. Napriek tomu, že hra ponúkla jedinečnú atmosféru, trpela technickými problémami a nevyváženou obtiažnosťou, čo mnohých hráčov odradilo. Nesmieme zabudnúť ani na The Witcher (Zaklínač), ktorý síce čerpá primárne z poľskej literatúry, ale tá je hlboko zakorenená v slovanskom folklóre. CD Projekt RED tu vytvoril svet, ktorý oslovil milióny hráčov po celom svete a dokázal, že slovanská mytológia má globálny potenciál .

Kedy hra vyjde - pridajte si do kalendára

Štúdio Far Far Games , ktoré Bylinu vyvíja, bolo založené v roku 2020 ľuďmi, ktorí predtým pracovali pre Saber Interactive a Wargaming. Sú ako tá partia kamarátov, čo sa rozhodla opustiť korporát a otvoriť si vlastnú kaviareň – len namiesto kávy vám servírujú slovanskú mytológiu okorenenú akčným RPG . Hra má zamieriť na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S ešte v tomto roku. Samozrejme, herní vývojári a dodržiavanie termínov je taká kapitola sama pre seba. Ale buďme optimisti! A v medzičase si na Steame môžete skontrolovať, či vaše herné počítače či herné notebooky hru utiahnu.

Nádej na slovanský úspech - prečo by sa mohlo zadariť

Slovanská mytológia zostáva nepreskúmaným územím v porovnaní so severskou a gréckou. Zatiaľ čo Thora a Odina stretol v hrách snáď každý, postavy ako Perun, Mokoš alebo Veles zostávajú v pozadí. Bylina by mohla túto medzeru zaplniť a priniesť svieži vietor do žánru RPG. Príbeh zdanlivo neschopného hrdinu, ktorý sa vráti zo záhrobia, aby čelil legendárnemu zloduchu, znie ako recept na potenciálny hit. Navyše, kto z nás by si nechcel zahrať za postavu, ktorá má doslova ducha v tele ? Je to ako mať vnútorný hlas, len oveľa otravnejšie a pravdepodobne s vlastnou agendou. Ak Bylina naplní svoje ambície, sa ešte len ukáže. Ale jedno je isté - slovanská mytológia si zaslúži viac pozornosti vo svete videohier. A možno, že práve tento titul bude tým, ktorý prešľape cestu ďalším projektom inšpirovaným bohatým kultúrnym dedičstvom východnej Európy.