Coral Island: Farmárčenie a záchrana životného prostredia v jednom

Cozy hry sú trendy žáner – a to najmä, pokiaľ ide o simulátory farmárčenia. Môže sa síce zdať, že je pre nové tituly veľmi ťažké vyniknúť kvôli presýtenému trhu, avšak Coral Island od Stairway Games je dôkazom, že hráči jednoducho farmárčenie milujú.

Úspech už od začiatku

Po masívne úspešnej kampani na Kickstarteri, kedy sa vybralo 1,6 milióna dolárov za 36 hodín od spustenia, Coral Island vstúpil do predbežného prístupu. To sa stalo v októbri 2022 av predbežnom prístupe vydržal až do 14. novembra 2023. Bohužiaľ pri spustení plnej verzie sa hráčom neumožnilo prenášať uložené hry, takže museli všetci začať odznova spolu s novými hráčmi, ktorí hru predtým ešte nikdy nehrali. Pre malé nezávislé indie štúdio je to obrovský úspech a vyzerá, že aj hráči sú veľmi spokojní s tým, čo pre virtuálne farmárčenie toto štúdio urobilo. A nejde iba o farmárčenie - hra má oveľa väčší presah. Okrem obnovenia mágie na ostrove za účelom liečenia zničených stromov a posvätných prírodných zón sa hráči tiež zúčastňujú spoločenských akcií, ktoré sú založené na realite, ako je každoročné upratovanie pláže a festival sadenia stromov zameraný na znovuzalesnenie vyrúbaných častí kedysi bujného lesa.

Nové Stardew Valley?

Po niekoľkých hodinách hrania by som dokonca povedala, že čo sa týka hernej mechaniky, je to úplná kópia. Pokiaľ vás teda farmárčenie baví, az nejakého dôvodu sa vám nepáčila pixelová grafika Stardew Valley, Coral Island je ideálnou hrou pre vás. Pýši sa totiž krásnym vizuálom a všetky aktivity, ktoré sú v hre Stardew Valley – vrátane vzťahov s obyvateľmi, nájdete aj tu. Plus teda aj mnoho aktivít navyše. Po asi 50 hodinách hrania môžem povedať, že Coral Island jednoducho vzal to najlepšie z farmárskych hier a pretvoril to na jeden úžasný celok, ktorý v sebe všetky tieto fungujúce aspekty kombinuje. A samozrejme tiež prináša aj niečo nové - v tomto prípade je to enviromentálny presah.

Príbeh

Pokiaľ ide o príbeh, hráč začína svoju cestu na ostrov Coral Island na obrie farme v katastrofickom stave. Budova je takmer pred zrútením a priestor na farmárčenie je zdevastovaný a zarastený. Samotný ostrov je tiež v beznádejnom stave a potrebuje vašu pomoc. Vašou úlohou je opraviť váš nový domov a rozbehnúť farmárske podnikanie tým, že budete pestovať zeleninu či kvety, chovať zvieratá a dodávať farmárske produkty na miestny trh. Zároveň sa postupne zoznamujete so všetkými obyvateľmi ostrova a začínate spoznávať ich životné príbehy a problémy. Na pozadí sa navyše odohráva ekologická katastrofa. Neďaleko od tohto malebného tropického ostrova sa totiž už pred nejakým časom usídlila ťažobná spoločnosť, ktorá systematicky plundruje oceán a zanáša ho neporiadkom. To sa tiež prejavilo aj na ostrove. Koralové útesy v jeho okolí sú mŕtve a plné odpadkov, ktoré sa potom vyplavujú na plážach ostrova. Navyše sa táto bohatá korporácia rozhodla, že Coral Island bude ideálnym miestom, kde by mohla vzniknúť nová prosperujúca ťažobná osada. Obyvatelia tohto malebného rybárskeho mestečka sú toto situáciou zhrození a chcú bojovať za každú cenu o svoj krásny domov. A na pozadí toho všetkého ste vy. Zvrátite tento hrozný osud alebo mu ponecháte voľný priebeh?

Ekológia je správna cesta

Ako už je z príbehu zrejmé, aj keď sa jedná o farmársky simulátor, stredobodom vášho snaženia bude prieskum a ochrana prírody - a to ako na súši, tak hlavne v mori. V okolí ostrova sú totiž aj vyrúbané starodávne lesy, zaneřádané pláže, ropné škvrny na vode a mnoho iných vecí, ktoré ohrozujú unikátnu flóru a faunu tohto ostrova. Napríklad jednou z komunitných akcií, ktoré sa každoročne organizujú, je sadenie nových stromčekov na vyrúbaných miestach v lese. Zatiaľ som odohrala na ostrove iba jeden rok, som zvedavá, v akom stave bude les ten ďalší. Či sa nové stromčeky uchytia a naozaj sme zvládli zalesniť škaredú čistinku alebo či nám obria korporácia zase zmarila vynaložené úsilie a budeme ďalší rok jednoducho sadiť znova. Komunita tiež každoročne pomáha aj iným zdevastovaným častiam ostrova a medzi nimi aj zvieratám. K tomu všetkému sa môžete, ale nemusíte pripojiť.

Dajte oceánu šancu za život

Jednou z najdôležitejších a zároveň najzaujímavejších zložiek hry je potápanie a postupné čistenie rozľahlého oceánu od odpadkov a ďalších vecí, ktoré v ňom nemajú čo robiť. To je samo o sebe skvelý koncept. Ihneď na začiatku, po niekoľkých herných dňoch, vám bude predstavená možnosť potápania a dostanete svoj prvý profi neoprén. Ihneď po ponore je vám jasné, že oceán potrebuje pomôcť. Mŕtve šedé koralové útesy bezútešne mlčia a sú zavalené hordou odpadkov. Je potom na vás, aby ste odpadky z mora odstránili a dovolili tak útesom sa znovu obnoviť. Ale ako to urobiť? Počas čistenia mora narazíte na zvláštne magické zariadenie, ktoré má kúzelné schopnosti. Bohužiaľ ale nefunguje a vy musíte prísť na spôsob, ako ho sprevádzkovať. Morské dno má samostatnú mapu , ktorá je rozrobená do rôznych sekcií. V každej z nich musíte oceán vyčistiť a sprevádzkovať magické zariadenie, aby ste sa mohli dostať ďalej. Ako postupuje ďalej a ďalej, narazíte na morské zvieratá, ktorým nerozumiete, ale môžete im pomôcť. Rovnako ako úspešní herní predchodcovia aj Coral Island vhodným spôsobom kombinuje veľmi vážnu tematiku znečistenia oceánov a klimatických zmien s fantastickými prvkami . Nemali by ste tak byť príliš prekvapení, až v tridsaťmetrovej hĺbke naraz okrem rýb, lastúrnikov a ulitníkov stretnete aj morskú vílu. A časom dokonca zistíte, že v oceáne sa rozlieha obrie kráľovstvo morského ľudu. Aké vzťahy si s nimi urobíte potom závisí úplne na vás.

Obrie živé mesto Starlet Town

Ak ma niečo naozaj prekvapilo, tak je to veľkosť a rozmanitosť hlavného mesta Starlet Town. Oproti iným farmárskym simulátorom, kde v meste bol jeden obchod, krčma a pár domov, pôsobí toto mesto naozaj masívne. A zo začiatku dosť neprehľadne, než si uvyknete, kde sa čo nachádza. Stairway Games urobili veľké kroky, aby bolo mesto pocitovo ako jedna veľká komunita , ktoré chcete byť súčasťou. Budovy sú rozmanité čo do tvaru a veľkosti, s malými detailmi, ktoré odhaľujú osobnosti mešťanov. Všetci obyvatelia majú odlišné osobnosti a príbehy. Existujú dokonca scény, ktoré sa počas dňa často objavujú a ukazujú, ako NPC spolu komunikujú. Toto mesto sa cíti živé napriek hrozbám, ktoré sa nad ním rysujú. Počas hry sa stretnete s rôznymi postavami, miestnymi obyvateľmi ostrova, ktorí majú svoje vlastné úlohy a príbehy. Tým, že pomôžete týmto postavám, budete odhaľovať tajomstvo ostrova a jeho minulosti. Je to nielen o obnove ostrova, ale aj o objavovaní jeho histórie a napojení sa na postavy, ktoré tu žijú.

Všetko pôsobí realisticky

Každá postava v hre má aj svoj denný režim, takže ju nikdy nenájdete počas dňa na rovnakom mieste. Zo začiatku to možno bude zmätočné, našťastie tvorcovia nechali na mape ikonky, kde všetky postavy momentálne nachádzajú. Nemusíte tak behať po mape ako zbesilí a hľadať jedno konkrétne NPC. To isté sa týka aj obchodov – každý z nich má svoju vlastnú otváraciu dobu a tiež dni, kedy je jednoducho a jednoducho zatvorené. Pokiaľ teda si dáte ku kováčovi vylepšiť motyku a on vám povie, že bude hotová za dva dni, ale deň vyzdvihnutia pripadá na nedeľu, kedy má väčšina obchodov v meste zatvorené, máte jednoducho smolu a musíte prísť až ten ďalší deň. Našťastie, na mape sa môžete jednoducho pozrieť, či má daný obchod dnes otvorené alebo je zatvorené, a tak vás nečaká nepríjemné prekvapenie priamo na mieste. Celá hra, rovnako ako napríklad v Stardew Valley, funguje synchronizovane s herným kalendárom. Striedajú sa tu štyri ročné obdobia, pričom každé obdobie je presne mesiac dlhé. Tento mesiac má 30 dní a na väčšinu z nich pripadá nejaká udalosť. Môže ísť už o vyššie spomínané komunitné ekologické akcie, z kalendára ale vyčítate aj narodeniny obyvateľov. Ku kalendáru sa vzťahuje aj farmárčenie. Niektoré plodiny môžete zasadiť iba na jar, iné v lete, a ešte iné iba na jeseň. Striedanie ročných období tiež ovplyvňuje zber. Vo voľnej prírode môžete pozbierať rôzne kvety, divokú zeleninu či huby, ktoré sa nedajú vypestovať na farme. Každé ročné obdobie ale rastie niečo iné, tak pozor, aby ste pozbierali všetko a nemuseli čakať až na ďalší rok.

Vaša farma, vaše pravidlá

Prvým krokom je založiť si vlastnú farmu, ktorú budete plniť rôznymi plodinami a zvieratami. Môžete sa rozhodnúť, ktoré plodiny chcete pestovať, aké zvieratá chcete chovať a ako budete rozširovať svoju farmu. K dispozícii je veľké množstvo semien, z ktorých si môžete na farme vypestovať solídnu úrodu. Tú potom môžete so ziskom predať do miestneho obchodu alebo z týchto surovín uvariť chutné jedlá, ktoré je možné taktiež predať, darovať alebo ich môžete použiť sami pre seba – každé z nich má totiž určité bonusy. Vypestované plodiny môžete tiež zavariť alebo z nich urobiť marmelády. Zo zvieracích produktov sa dá tiež vyrobiť veľké množstvo vecí – napríklad z vajec majonézu alebo z mlieka syry či jogurty. Kľúčové je dobre si rozvrhnúť, na čo bude farma primárne slúžiť. Deň totiž veľmi rýchlo ubieha a podľa mojich skúseností, pokiaľ hneď ráno vyrazíte zaliať obrie pole zeleniny, skončíte niekedy po obede, kedy bežíte nakŕmiť a pomaznať zvieratá a zrazu je večer a vy ste neboli ani v meste, ani sa nesocializovali a čistenie mora stojí na mŕtvom bode. Časom samozrejme bude získavať určité vylepšenia, ktoré vám prácu na farme významne uľahčia. Napríklad na políčka so zeleninou možno zaobstarať samozavlažovač, ktorý je možné upgradovať na to, že vám sám aj zasadí ďalšiu úrodu alebo zožne tú aktuálnu. To šetrí veľké množstvo času, ktoré môžete investovať inde. Také upgrady sú ale drahé a potrebujete k nim vylepšenia, ktoré je možné získať iba vo výskumnom laboratóriu. Silo vám zase uľahčí kŕmenie zvierat. Nemusíte nosiť po vreckách slamu - jednoducho si ju vyzdvihnete v stodole pomocou sila. Kto má rád ryby a chce zarábať na rybolove, toho poteší vlastnú liaheň, ktorú si môžete na farmu umiestniť. Počet liahní nie je limitovaný a stačí, aby ste chytili od jedného druhu ryby dva exempláre. Potom ich môžete voľne množiť v liahni a získavať tak veľké množstvo rýb bez práce.

Robte, čo chcete

Farmárčenie samozrejme nie je jediná aktivita, existuje tisíce rôznych vecí, ktoré môžete robiť v hre Coral Island. Rybolov je ďalšou vecou, ktorej sa môžete venovať, a to buď sami, alebo sa vydáte na rybársky výlet s ostatnými obyvateľmi ostrova. Potom, čo preskúmate oblasť, budete môcť ťažiť rôzne suroviny, ako je železo alebo drevo, ktoré budú užitočné na ďalšie rozširovanie a vylepšovanie farmy. Pre solídnu nálož kameňov a rudy sa zase môžete vydať do špeciálnej bane (ktorú určite budete poznať aj zo Stardew Valley), kde môžete v jednotlivých leveloch kotúvať do nekonečna. Ale pozor, v bani sú aj rôzne príšery, ktoré sa vás budú snažiť zabiť. Na ich porazení potrebujete meč. Postup závisí výhradne na šťastí, pretože vchod do ďalšieho poschodia je skrytý pod náhodne vybraným kameňom. Navyše sa postup ukladá iba každých päť poschodí, takže pokiaľ vám dôjde výdrž alebo čas na štvrtom poschodí, musíte to všetko opakovať ďalší deň. Dôležitou súčasťou hry je aj vaše vlastné bývanie. Domov si môžete plne prispôsobiť vášmu vkusu a rôzne ho rozširovať u tesára. Pri prvom upgrade sa vám odomkne kuchyňa, ktorá je nevyhnutná na varenie vlastných jedál. Pri ďalších upgradoch sa vám odomkne druhé poschodie s miestnosťou pre manžela či manželku a dve detské izbičky pre deti. V meste tiež nájdete obchod s nábytkom, kde si nakúpite všetko potrebné vybavenie a dekorácie, aby váš domov vyzeral presne tak, ako ste si ho vždy predstavovali. Ďalej v hre môžete zbierať rôzne predmety a darovať ich múzeu. Za každú zozbieranú kolekciu dostanete štedrú odmenu, ktorá vám uľahčí ďalší postup hrou. Pomáha tiež to, že zatiaľ čo vás Coral Island aktívne nabáda, aby ste hrali, ako chcete, máte k dispozícii aj bohatý zoznam úloh a misií. Nikdy nebudete stratení v tom, čo máte robiť, a vždy máte na čom pracovať. Ale ak sa rozhodnete misie ignorovať a hrať sa na svojom vlastnom piesočku, za nedokončenie misií nehrozí žiadny trest. Je to tak úplne na vás.

Božstvo ostrova

V jednej fáze hry sa vám začnú zdať zvláštne sny, ktoré si neviete nijako vysvetliť. Ukáže sa, že na ostrove žije zvláštny druh božstva, ktorý je zdesený tým, v akom stave sa ostrov momentálne nachádza. Zo začiatku im nemožno veľmi rozumieť, ako ale budete postupovať hrou, dostanete zvláštne schopnosti , vďaka ktorým zrazu začnete rozumieť tomu, čo hovoria, a aj zvláštnemu prastarému písmu, ktoré sa nachádza v rôznych kútikoch ostrova na miestach uctievania. V jednu dobu si vás dokonca povolá prastará jazerná bohyňa , ktorá má obrí chrám v jazere na ostrove. Všimla si totiž vaše schopnosti, a tak vám zadá špeciálnu misiu – musíte pozbierať/vypestovať/uloviť určité veci a tie potom odovzdať ako obetinu do jej chrámu. Za odmenu potom dostanete špeciálne schopnosti či predmety, ktoré vám uľahčia ďalší postup hrou.

Obnovte všetko do pôvodnej krásy

Pri prvom prechode Starlet Town si určite všimnete, že nie všetko je také krásne a malebné, ako to na prvý pohľad vyzerá. Pri bližšom prieskume totiž narazíte na miesta ako cintorín a recyklačné centrum, ktoré vyzerajú horšie kvôli opotrebovaniu. Pôvodne som si myslela, že to bude nejaká misia, na ktorej by ste zhromaždili materiály na opravu a dali potom toto miesto do poriadku. Namiesto toho mesto tieto oblasti automaticky opraví a vyčistí, keď vyčistíte dno oceánu a budete dávať obetiny bohyni , čo je v mojich očiach premárnená príležitosť. Všetky tieto úkony navyše zvyšujú vašu reputáciu naprieč mestom. Podľa reputácie sa odvíja to, ako s vami jednotliví obyvatelia jednajú a ako k vám pristupujú. Má ale vplyv aj na iné veci. Napríklad niektoré časti mesta sa neodomknú, kým nemáte dostatočnú reputáciu.

Kvapka romantiky

Coral Island je hra o priateľstve a koooperácii. Pokiaľ budete na NPC milí a občasne ich obdarujete nejakým tým darčekom, môžete získať veľké množstvo priateľov. To ale nie je všetko. V Coral Island je 28 postáv, s ktorými môžete nadviazať romantický vzťah a zdá sa, že nie sú obmedzené vašim pohlavím, typom tela alebo čímkoľvek iným. Každý z nich má svoju špecifickú osobnosť, záujmy, svoje vlastné pozadie a vzťahy. Každý z nich má aj iné zamestnanie a reagujú na vás rôzne. Najrýchlejšia cesta k ich srdcu je cez darčeky - dajte si ale pozor. Neprijmú od vás všetko. Každý má svoje špecifické obľúbené veci a aj veci, ktoré neznáša. Keď sa správne trafíte, môžete získať plusové body navyše, pokiaľ ale dáte nesprávny darček, môžete si vzťah pokaziť. Bonusom potom je, že keď obdarujete svojho obľúbeného obyvateľa Starlet Town v deň jeho narodenín, môžete získať viac srdiečok. S 28 postavami si určite nájdete niekoho, kto sa vám bude páčiť, či už to bude potetovaná zdravotná sestra alebo pracovitý kováč. V tomto ohľade je hra queer a LGBTQIA+ friendly. Voľba mať deti bez ohľadu na partnera tiež zaisťuje, že si môžete vybudovať rodinu a žiť s nimi život bez toho, aby ste potrebovali niekoho ďalšieho.

Roztomilý a krásny vizuál

Hra má roztomilú 3D grafiku, ktorá v mnohých ohľadoch pripomína napríklad Disney Dreamlight Valley. Pri konverzáciách však obrazovka preskočí na ručne maľované kresby obyvateľov , ktoré pôsobia naozaj krásne. Ostrov je pestrofarebný a je tu mnoho drobností na objavovanie. Napríklad zbehnutý páv v lese alebo ako pomaly dozrievajú kokosy na palmách, než je možnosť ich zhodiť. Určite nečakajte vizuálne realistický zážitok. Prostredie je ale veľmi príjemné a také, ako sa na relaxačnú hru hodí. Animácie sú plynulé, či už ide o pohyb vašej postavy alebo o pohyb zvierat. Na pozadí hrá príjemná odpočinková hudba, ktorá nie je rušivá a krásne dotvára celkovú čozy atmosféru hry.

Coral Island je nová hra a vyžaduje herný hardvér, aj keď odporúčané požiadavky nie sú práve nejako premrštené. Na pracovných počítačoch či notebookoch ju ale rozbehne len ťažko as integrovanou grafikou môžete na hranie rovno zabudnúť. Nemusíte ale smútiť, pokiaľ váš starý hardvér túto hru nerozbehne, vždy si môžete zaobstarať nové herné delo. A to dokonca aj lacno. Ako je to možné? Poobzerajte sa po predvádzacom hernom počítači alebo hernom notebooku . S výraznou zľavou môžete získať výkonné herné zariadenie, ktoré Coral Island aj iné podobné hry rozbehne bez jedinej chybičky.

Aké sú teda požiadavky?

Procesor: Intel i7 Processor / Ryzen 1700+

Grafická karta: Nvidia GeForce GTX960+

RAM: 16 GB

Hra zaberie 8 GB na SSD disku.

Celkovo sa dá povedať, že Coral Island je skvelá farmárska hra, ktorý vám ponúka skvelý zážitok plný relaxácie a príležitostí. Skvelá grafika, zábavný herný koncept a bohatý obsah v kombinácii s fascinujúcim príbehom vytvárajú hru, ktorú budete chcieť hrať hodiny a hodiny. Ak ste fanúšikom farmárskych hier alebo hľadáte zábavnú a relaxačnú hru, Coral Island je skvelou voľbou pre vás. Veľmi sa mi páčil aj presah do ekológie, kde sa snažíte zaneřáděnému oceánu vdýchnuť nový život. Potešili ma aj bohaté komunitné akcie a celkovo atmosféra, ktorú v Starlet Town môžete zažiť.