Palworld - ďalší klon populárnych pokémonov alebo unikátne herné dobrodružstvo?

Keď bola oznámená hra Palworld a vyšiel jej prvý trailer, mnohí jej potenciálni hráči boli skeptickí. Hra sa prezentovala ako ďalšia zo série Pokémonov, avšak so značne odlišnou pridanou hodnotou, ktorá spočívala v tom, že vreckové príšerky sú po zuby ozbrojené. Tento nevšedný koncept vyvolal rozruch a znepokojenie. Hra pod taktovkou štúdia Pocket Pair vyšla 19. januára v predbežnom prístupe a internet doslova explodoval.

Hra trhá rebríčky

Tri dni po vydaní sa Palworld umiestnila na piatej priečke najhranejších hier na platforme Steam, kde značne predbehla také tituly ako Baldur's Gate 3 alebo Elden Ring. Tento úspech bol sprevádzaný oznámením tímu vývojárov, ktorý za pár dní predaja ohlásil päť miliónov predaných kusov. Nič momentálne nehýbe súčasným herným svetom tak ako Palworld - a to či už sa to týka samotnej hry alebo aj kontroverzií, ktoré ju sprevádzajú. Do sveta roztomilých ozbrojených príšeriek sa vydalo už viac ako sedem miliónov hráčov a ja som sa to rozhodla aj skúsiť. Aj keď nie som nejaký extra fanúšik Pokémonov, koncept ma celkom zaujal. Podľa štatistík SteamCharts v posledných tridsiatich dňoch bol peak 2101 535 hráčov. To je skoro dvojnásobok počtu hráčov obľúbeného Counter-Strike 2, tesne nasledujúceho na druhej priečke rebríčka. Len pre porovnanie - hra roku 2023 Baldur's Gate III mala peak 278 977 hráčov. Palworld sa tiež už dokázala zapísať do dejín, ako hra s najviac súčasne hrajúcimi používateľmi, čím sa umiestnila hneď za fenomenálnym PUBG, ktorému sa v roku 2018 podarilo prilákať neuveriteľné tri a štvrť milióna hráčov. A to je iba začiatok.

Klon Pokémonov a právnické ťahanice

Palworld získal u hráčov prezývku „Pokémoni so zbraňami.“ A mnoho fanúšikov Pokémonov veľmi znepokojila podobnosť Palov práve s Pokémonmi. Táto hra naozaj budí kontroverzie naprieč celou hráčskou komunitou. Zatiaľ čo niekto sa zastáva štúdio Pocket Pair za to, že zbadalo dieru na trhu a logicky tak prišlo s kvalitným RPG open-world titulom, ktorý na hráčskom trhu zúfalo chýbal, a mnoho fanúšikov po ňom volalo, druhá skupina ľudí hru odsudzuje za do očí bijúcu plagiátorstvo. Čo je ale jasné, je fakt, že Pokémon Company pod vedením Nintenda jednoducho brutálne zaspali dobu. Ďalším argumentom je skutočnosť, že Pokémon hry sú exkluzívne určené iba pre konzoly Nintendo, a tak pokiaľ chce niekto hrať Pokémon hry na PC, musia použiť emulátory. Mnohí zástancovia preto považujú Palworld za alternatívnu možnosť hrať Pokémonov na PC a iných konzolách, ako sú tie od Nintenda. A hoci Nintendo je napríklad neskutočne populárny v Amerike či Japonsku, v našom českom rybníčku už sa nájde menej ľudí, ktorí konzolu vlastnia. Posledným bodom, ktorý často zástancovia Palworld zverujú, je názor, že hra je z hľadiska vizuálov aj grafiky krajšia ako Pokémon hry. Samozrejme to je spôsobené tým, že Nintendo Switch nemôže konkurovať výkonu PC alebo konzol konkurenčných značiek. Na druhej strane argumentov proti Palworld môžeme najčastejšie počuť názory, že vývojári Palworldu jednoducho okopírovali vzhľad Pokémonov a potom ich v editore iba mierne upravili. Fanúšikovia Pokémonov sú tiež presvedčení, že všetci Pali sú v hre sú generované pomocou AI. Tiež sa ozývajú názory, že hra úplne ničí myšlienku Pokémonov a vsádza iba na násilie v hre. Štúdio Pocket Pair trvá na tom, že žiadnu podobnosť medzi Palworld a Pokémonmi v hre nevidí, a tvrdí, že si vzalo inšpiráciu skôr z titulov ako Ark: Survival. Je tiež zaujímavé, že pred uvedením hry na trh si vývojárske štúdio Pocket Pair vyžiadalo právnický posudok, ktorý mal zistiť, či Pali neporušujú autorské alebo duševné práva iných značiek. The Pokémon Company vydala nedávno vyhlásenie, v ktorom uviedla, že nikomu neposkytla duševné práva na vzhľad Pokémonov a že chce celú vec prešetriť. Nintendo má svoje veľké značky pod kontrolou av minulosti nemalo problém súdiť sa s inými štúdiami. A je veľmi pravdepodobné, že aj tento prípad skončí na súde.

Lenže, je otázkou, kto by teda nakoniec vyhral. Áno, Pali z hry Palworld sú Pokémonom naozaj veľmi podobní. Avšak, obe štúdia využívajú inšpiráciu z reálneho sveta, a to ako zo sveta zvierat, tak aj z mytológie, čo by mohlo posilniť ich argumentáciu. Podľa niektorých oslovených právnikov by Pocket Pair mohlo uspieť na súde, ak by dokázalo, že Pali sa od Pokémonov vo viacerých detailoch líšia, než ktorých sú im podobní. Tento argument by možno na súde mohol uspieť, ak by Palworld u ľudí nemal práve prezývku "Pokémon so zbraňami". Nintendo síce ešte právne kroky nepodniklo, ale dá sa predpokladať, že sa zameria na porušenie duševného vlastníctva a poškodenie mena značky Pokémon. Bude teda zaujímavé sledovať, ako sa tento súdny spor bude rozvíjať, a či Pocket Pair bude schopné obhajovať svoj vývoj hry a svoju inšpiráciu bez toho, aby sa nevedomky dostalo do problémov s duševným vlastníctvom Nintenda alebo The Pokémon Company.

Vývojári neúnavne pracujú

Vydanie predbežného prístupu bol veľký míľnik, avšak štúdio nezaspáva na vavrínoch. Hoci je Palworld stále v predbežnom prístupe a bude v ňom minimálne ešte nasledujúci rok, herné štúdio nepoľavuje v úsilí zdokonaľovať hru a ponúka hráčom obsiahle plány na najbližšie týždne a mesiace. Tvorcovia sľubujú vylepšenie AI mechanizmov Palov a taktiež sa hráči môžu tešiť na PvP módy. Ďalšou zmenou bude príchod raidových bossov a novej arény. Je tiež zmienka o možnosti crossplay medzi PC a Xbox platformami, čo by umožnilo hráčom na rôznych platformách spoločne hrať. Navyše sa plánuje vylepšenie stavebného systému a uvedenie nových technológií do hry. Určite pribudnú aj ďalší Pali, ktorí zase o trochu zmenia systém hrania, stavania a grindu.

Žiadny príbeh, čistý survival

Pokiaľ čakáte nejaký skvelý spletitý príbeh, Palworld pre vás asi nebude úplne to pravé orechové. Hra je totiž čistokrvný survival. Obsahuje tradičné prvky typické pre tento žáner, vrátane práce so surovinami, stavaním, a produkciou potrebných položiek, potravín a materiálov na prežitie. Hráčom tiež kladie do cesty výzvy spojené s potrebou udržovať sa v teple alebo sa ochladzovať v extrémnych horúčavách. Nástrahy a výzvy v Palworlde zahŕňajú neodvratné strety s netvormi, celkom prepracovanými bossmi, a tiež so skupinami nepriateľov z kriminálnych syndikátov alebo organizácií bojujúcich za oslobodenie Palov. Tieto súboje sú pomerne intenzívne, ale zároveň zábavné a pomerne akčné. To však neplatí o bránení pevností - pokiaľ hľadáte výzvu, tu ju určite nenájdete. Čo ma naopak veľmi potešilo je fakt, že pri samotnom súboji zbraň udeľuje poškodenie podľa toho, kam dopadne. Pokiaľ napríklad mierite na hlavu, bude poškodenie najvyššie, naproti tomu napríklad zásah ruky vám toľko bodov poškodenia neprinesie. Čo môže byť hlavne zo začiatku problematické, pretože niektoré príšerky na vyšších úrovniach sa pohybujú rýchlo. Avšak, v oblasti základných herných mechanizmov sa Palworld nelíši od ostatných survival hier na trhu. Najmarkantnejšiu podobnosť je možné nájsť s hernou sériou Ark, čo platí aj pre používateľské rozhranie. Palworld sa od svojich konkurentov odlišuje predovšetkým unikátnym prvkom, ktorým sú práve Pali. Tieto roztomilé príšerky sú pôvodne divoké bytosti, ktoré hráči môžu chytiť . Akonáhle ich chytíte do špeciálneho orbu, ktorý sa nápadne podobá pokéballu, automaticky sa ochočia a stávajú sa pracovitými pomocníkmi, ktorí sa venujú radu úloh namiesto hráča. Môžu sa podieľať na ťažbe surovín, kosení dreva, poľnohospodárstve, produkcii materiálov, stavbe štruktúr, výrobe rôznych predmetov a dokonca aj na boji a rozmnožovaní. Efektívne plní širokú škálu nevyhnutných činností, čo hráčom umožňuje zamerať sa na iné aspekty hry, ako je rozvoj ich postavy, preskúmavanie obrovského sveta s rôznorodými biotopmi a dungeonami, súboje s bossmi, zber špeciálnych materiálov a predovšetkým na lov ďalších Palov. Tento herný koncept poskytuje hráčom bohatý zážitok, ktorý môže udržať ich pozornosť pri PC alebo Xboxe na desiatky, ba aj stovky hodín.

Strategické myslenie a opakujúce sa činnosti

Ako je tomu zvykom aj pri iných survival tituloch, ani tu sa nevyhnete opakujúcim sa činnostiam. Aj keď vám Palworld ponúka absolútnu slobodu v tom, akú činnosť si zvolíte, či ktorým smerom sa vydáte, môžete rýchlo zistiť, že level divokých bytostí často prevyšuje úroveň vašich schopností. Vyjadrené jasne, ak chcete v hre dosiahnuť zmysluplný postup, bude nevyhnutné dobre plánovať, navrhnúť si stratégiu a počítať s nevyhnutným grindom. Moje osobné skúsenosti s touto hrou boli mierne rozporuplné. Zatiaľ čo opakujúce sa úlohy často vyvolávali pocit stereotypu a monotónnosti, každý nárast úrovne, odomknutie novej budovy alebo objektu v technologickom zozname, alebo úspešné ulovenie nového druhu Palov, ma opäť do hry vtiahli. Samozrejme najväčším ťahákom je vybudovanie funkčnej základne, ktorá sa v priebehu niekoľkých dní môže zmeniť z obyčajnej drevenej chajdy na doslova industriálnu usadlosť, ale aj hromadu Palov, ktoré môžete odchytiť a zaúkolovať ich, aby zaistili bezproblémové fungovanie vašej pevnosti. Práve v tom spočíva asi najväčšia sila Palov – mnohé opakujúce sa úlohy môžete jednoducho delegovať na ne. Ale ani tento systém nie je dokonalý. V súčasnom stave hry je zrejmé, že hra ešte nedefinovala konkrétne ciele, ktoré by hráči mali sledovať. Momentálne sa zdá, že jedinými cieľmi sú dosiahnutie maximálnej úrovne a snaha uloviť všetky druhy príšeriek. Samozrejme, táto dynamika bude zrejme žiaduca pre niektorých hráčov, ale nebude to to pravé pre tých, ktorí by uprednostňovali zmysluplnejšie ciele alebo konkrétne výzvy.

Trošku zmätočný štart

Začiatok je rovnaký ako pri každej inej podobnej hre. Hneď zo štartu si vytvoríte svoju postavu. Nečakajte však nejaké extra možnosti prispôsobenia, editor postavy neurazí ani nenadchne. Vaša hra potom začína v prvom regióne, kde ste uvítaní postavou, ktorá je pre vás neznáma. Tento neznámy cudzinec vás varuje pred nebezpečenstvom, ktoré predstavujú Pali, a potom vás vedie cez základy hry. Nechá vás pozbierať vetvy a kamene, z ktorých si vyrobíte prvé nástroje, pracovný stôl na vytváranie ďalších vecí. Tutoriál nie je príliš konkrétny, takže na veľa vecí si v priebehu hrania budete musieť prísť sami. Než sa však vydáte na lov Palov, musíte sa postarať sami o seba – musíte mať čo jesť, kde spať a ako sa zahriať, kým príde noc as ňou aj príšerná zima, v ktorej môžete umrznúť. Je teda na vás zaistiť si všetky tieto veci a to čo najskôr. Stavebný režim je pomerne intuitívny a ja som si dokázala postaviť jednoduchý domček už do hodiny – hra našťastie nemá premrštené nároky na suroviny. Akonáhle sú vaše vlastné potreby zaistené, zostáva jediné. Vrhnúť sa na lov Palov.

Každý Pal je inak užitočný

Na začiatok nebudete mať dostatočnú úroveň, aby ste mohli oslabiť a chytiť vysoké levely Palov. Musíte sa teda zamerať na tie jednoduché. Ak vám pohľad na zvieratká sa hemžiacu krajinu príde zastrašujúce, nebojte sa. V úvodnej lokácii sú všetci Pali mierumilovní, kým ich sami nevyprovokujete. To ale neznamená, že by vám nehrozilo nebezpečenstvo. Vaša základňa bude z času na čas čeliť nájazdu agresívnych palov či ľudských banditov. Vaši Pali na základni vám pomôžu s ich vybavením, čo aspoň zo začiatku nie je nijako náročná úloha. Môžete si dokonca odomknúť a postaviť zvon, na ktorom môžete nastaviť buď pracovnú, alebo bojovú pohotovosť. Akonáhle nastane nájazd a vy zazvoníte na zvon pre zmenu postoja na bojový, budú Pali o niečo pripravenejší a pohotovejší, než keď ich agresori vyrušia pri práci. Zároveň sa nemusíte svojich protivníkov snažiť vyhladiť. Keď to správne vychytáte a stihnete po nich hodiť Pal Sphere skôr, než ich vaši verní rozcupujú, ide o veľmi jednoduchý spôsob, ako do svojich radov čoskoro získať pala, ktorého ste inak ešte nestretli (napríklad vlka, ktorého si môžete osedlať). A keď náhodou zomriete, nie je to žiadna tragédia. Objavíte sa na základni, zostanú vám všetci Pali, ktorých ste mali so sebou a na mieste vašej smrti si len vyzdvihnete vrecúško so všetkým vašim vybavením a vecami z inventára. Každý Pal má aj iné schopnosti, ktorými vám bude na vašej základni užitočný. Zo základných Palov budete môcť získavať základné suroviny na niektoré dôležité výrobky. Ďalší Pali vás budú automaticky nasledovať do bitiek a dávať celkom dobré poškodenie. Ostatní sa automaticky zaradia do procesu zberu – môžete ich zahliadnuť, ako búšia do kameňov alebo do stromov a získavajú pre vás dôležité drevo a kameň. Každý Pal disponuje AI inteligenciou, ktorá mu sama automaticky určuje, čo má robiť. Namiesto toho všetko funguje na základe vopred nastavených priorít, ktoré jednotky nasledujú automaticky. Umelá inteligencia však v tomto ohľade stále nie je dokonalá, a môžeme si všimnúť, že jednotky niekedy konajú úkony, ktoré podľa nášho názoru nie sú zďaleka také dôležité, ako by mohli byť alebo by mali byť. Pokiaľ však budete chcieť Palovi určiť úlohy sami, stačí Pala preniesť na miesto, kde má vykonávať prácu. Niektorí Pali môžu dokonca používať zbrane. Akonáhle totiž chytíte pala, ktorý môže byť vyzbrojený, objaví sa vám v technologickom strome nový nákres. Stačí ho odomknúť, vyrobiť na ponku na vylepšenie palov a od tej chvíle váš Pal môže páliť ostrými. Pokiaľ s ním potom vyrazíte za dobrodružstvom a zo svojho vrecka ju vyhodíte, aby vám robila spoločnosť, môžete v zápale boja aktivovať jej špeciálnu schopnosť, kedy sa rozozvučí guľomet a nepriateľský pal rýchlo padne pod náporom guliek. Rovnaké je to aj s mounty. Akonáhle získate pala, ktorého je možné osedlať, odomknete si patričný blueprint sedla, vyrobíte ho a potom už len stačí napríklad vlka Direhowla opäť vyvolať z vrecka, osedlať a razom je cestovanie po svete oveľa príjemnejšie. Všetko vybavenie palov nájdete vo svojom inventári.

Vizuálna stránka funguje na výbornú

Ak sa niečo Palworld rozhodne nedá uprieť, je to grafické spracovanie. Celý otvorený svet je bohatý a skutočne krásny na pohľad. Mapa je rozhodne jedna z väčších a zahŕňa rôzne biotopy, v ktorých Pali žijú podľa svojho elementu. Okrem úvodnej lokácie, kde si užijete pomerne mierne počasie s bohatými trávnymi pásmi a dostatkom vodopádov a jazier, sa časom dostanete aj do piesočnej púšte, neúrodných skalnatých hôr, tropického raja, zamrznutého ostrova alebo krajiny, kde si musíte dávať pozor na tečúcu lávu. Celkovo je svet naozaj úchvatný na pohľad a na ultra nastavenia si môžete všimnúť až neuveriteľné množstvo detailov, s ktorými si tvorcovia naozaj vyhrali. Celou hrou vás sprevádza nerušivé audio.

Čo by som uvítala do budúcnosti

Som zvedavá, kam bude hra ďalej smerovať so všetkými vylepšeniami, ktoré tvorcovia hry sľubujú. Raidy a PvP sú určite dôležitou featúrou pre mnoho hráčov, avšak ja ako prevažne singleplayerový hráč som trochu znepokojená, či ma Palworld dokáže zabaviť. V tom by určite pomohla nejaká príbehová línia. Zatiaľ som pri preskúmavaní sveta narazila na zaujímavé poznámky, ktoré trochu načrtnú svet, a myslím si, že hra má obrovský potenciál pre skvelú príbehovú líniu. Určite by to bola ďalšia motivácia ešte viac preskúmať celý svet. Určite to bude chcieť zapracovať aj na bugách – Pali sa často zasekávajú, majú ťažkosti s dosiahnutím zadania úloh, padajú do nevhodne umiestnených prostredí alebo občas neúmyselne končia na strechách budov. Problémy s plynulosťou a reakciou týchto postáv zjavne spôsobujú frustrovanosť medzi hráčmi a znižujú celkový dojem z hry. Multiplayer prináša ďalšiu vrstvu komplikácií. Dynamika multiplayera je ovplyvnená potrebou udržiavania porovnateľnej úrovne medzi hráčmi. Ak úroveň jedného hráča prekročí úroveň druhého, zaručená spolupráca a kooperatívny herný prvok rýchlo degradujú na samostatnú hru, kde je zdieľaný priestor používaný iba na získavanie surovín a nie na skutočné spoločné hranie. To môže pocit hrania s kamarátmi pekne pokaziť hneď na začiatku. Navyše, absencia možnosti prenosu postáv a inventára medzi servermi, alebo do rôznych herných svetov, tiež znamená, že pri prechode do nového prostredia je nutné začať znova od základov a to človeka rýchlo omrzí.

Palworld je horúca herná novinka a možno očakávať, že bude mať náročnejšie požiadavky na hardvér. Na druhú stranu ale vývojári nároky nijako nepremrštili. Pokiaľ však čakáte, že hru bez problémov spustíte na svojom bežnom pracovnom počítači či notebookoch, najskôr budete sklamaní. Pre čo najlepší zážitok z hrania sa budete musieť poobzerať po hernom počítači alebo hernom notebooku. Ale nemusíte sa báť, možno to aj s obmedzeným rozpočtom. Stačí sa skúsiť poobzerať po predvádzacom hernom počítači alebo predvádzacom hernom notebooku . Tieto zariadenia slúžili len veľmi krátko na vystavenie av podstate tak za zlomok pôvodnej ceny získate takmer nové zariadenie, na ktorom si hru môžete vychutnať do sýta.

Aké sú teda odporúčané požiadavky?

Procesor: i9-9900K 3.6 GHz

Grafika: GeForce RTX 2070

RAM: 32 GB

Hra zaberie 40 GB na SSD disku.

Odohrala som nejakých 30 hodín a musím povedať, že Palworld je celkom podarenou hrou. Síce nie som príliš cieľovka, pretože vlna Pokémonov ma nejako minula (aj keď som pravé deväťdesiatkové dieťa), ale aj ťah som si hru dokázala užiť. Bavilo ma stavanie základne i chytanie Palov, kde som objavovala ich schopnosti a potenciál. Tiež sa mi páčilo prostredie a celkovo vizuálna stránka. Som určite zvedavá, kam bude smerovať budúci vývoj ak hraniu sa určite vrátim - minimálne po vydaní plnej verzie.