Baldur's Gate 3 – poklad medzi súčasnými hrami

Úplne dorobená hra hneď pri vydaní, minimum bugov, pružné reakcie na požiadavky hráčov, skvele napísané postavy, príbeh, ktorý chytí, a úplne dychberúci vizuál - to je len štipka chvály, ktorú hráči spia na adresu Baldur's Gate 3. A že sa jedná o klenot medzi súčasnými AAA titulmi naozaj potvrdzuje na každom kroku. Hra mala pôvodne vychádzať na jeseň tohto roku, vývojári z Larian Studios sa ale z obáv, aby ju nezatienil dlho očakávaný Starfield, rozhodli pre vydanie už v auguste na PC av septembri na PlayStation.

Nový štandard hier?

Na začiatok chcem povedať, že som hráč, ktorý miluje dobre napísané príbehy a postavy. Zaujíma ma samozrejme aj dobre vyvážený combat systém a grafická stránka hry, ale pokiaľ je dobrý príbeh a postavy, ku ktorým si počas putovania dokážem utvoriť silný vzťah, som schopná hre veľmi odpustiť. A moje úplne prvé miesto v srdci si získala séria Dragon Age a Mass Effect od štúdia Bioware. Keď som tieto hry dohrala, bola som presvedčená, že latka v storytellingu a perfektnom napísaní postáv bola posadená tak vysoko, že už ju nikdy nikto neprekoná. Neskôr som sa dostala na hranie Zaklínača od CD Project RED, ktorý sa k tomu dosť priblížil, avšak Dragon Age a Mass Effect majú navždy špeciálne miesto v mojom srdci a obe série zostali neprekonané. Až do teraz. Prvýkrát od roku 2015 mám pocit, že som narazila na zlatú žilu gamingu. Že dobre napísané postavy a chytľavé príbehy nevymreli. Že medzi tou záplavou nedorobených hier, otrasných vizuálov, nezmyselných príbehov, repetitívnych fetch questov a mikrotransakcií, sa niekto rozhodol, že to chce robiť inak. Lip. A že dá hráčom presne to, po čom túži. A ja zo srdca ďakujem.

Nová éra gamingu?

Hráčska komunita sa úplne zhoduje v jednej veci - a tou je, že Larian Studios nasadilo novú latku pre súčasný gaming. Neberte ma zle, v posledných rokoch určite vznikli dobré hry, avšak momentálny štandard je viac ako bezútešný. Vývojári si zvykli, že ak pri release vypustí napoly nedorobenú hru, ktorá sa pre množstvo bugov ani nedá dohrať, má zastaranú grafiku, deravý príbeh, prípadne sa bez nudného grindu ďaleko nedostanete, tak hráči si ju aj tak kúpia. Aj za cenovku 60 Eur. Po sťažnostiach vydajú pár opravných patchov, na ktoré si komunita musí poctivo počkať. A mnohokrát to potom dopadá tak, že za svoje peniaze môžeme hru hrať až s niekoľkými týždenným oneskorením a mnoho bugov za vývojárov opraví neoficiálnou cestou moderi. Ďalším častým nešvárom je platený kontent (v podobe Season Passov), mikrotransakcie (u platených hier naprostý nezmysel) alebo úplne nepochopiteľné cpanie multiplayera do čisto singleplayerových záležitostí. Áno pozerám sa na teba, EA. Ale teraz sa ukázalo, že to ide robiť aj inak, pokiaľ štúdiu záleží aj na niečom inom ako vyryžovať z hráčov peniaze. A zatiaľ čo Larian Studios za toto rozhodnutie žne chválu, veľké štúdiá sa začínajú obávať, že by svoju prácu museli robiť poctivo. Niekoľko z nich dokonca vydalo vyhlásenie, že „Baldur's Gate 3 by hráči rozhodne nemali brať ako nový štandard hier, že to je skôr výnimka.“ A ja si hovorím prečo.

Perfektný už v predbežnom prístupe

Baldur's Gate 3 bolo pomerne dlho vo vývoji a hráči si mohli zakúpiť aj predbežný prístup, kde si mohli prejsť v podstate celý prvý akt hry. Zároveň však vývojári varovali, že finálna hra bude veľmi zmenená, čo sa neskôr ukázalo ako pravda. A musím povedať, že to bola láska na prvé spustenie. Hneď od začiatku ma príbeh plne vtiahol do hry, spoločníci boli viac než zaujímavý a svet bol naplnený pútavými questami. V hre mám k dnešnému dňu skoro 400 hodín, z toho minimálne 100 bolo v predbežnom prístupe. Hru som dohrala s custom origin ako ranger Tav a aj na Dark Urge ako sorcerer. A moje dojmy v skratke? Jedným slovom obrovské, ako do hĺbky, tak do šírky. Každý z troch aktov by mohol byť vlastný epické RPG, preplnené prepracovanými dungeonmi, pamätihodnými úlohami a jedinečnými situáciami, ktoré ponúkajú naozaj desivé množstvo slobody pre hráčov. Je to hra preplnená rozhodnutiami, kde každý krok vyvoláva ďalšie možnosti, ktoré vás lákajú z vyšliapanej cesty. A tá sloboda je niečo, čo som naozaj nezažila v žiadnej inej hre. Máte tu možnosť urobiť takmer čokoľvek. Vyriešiť danej situácie akokoľvek. Prehádzať si poradie, v akom chcete úlohy a situácie riešiť, a hra pružne zareaguje na všetko, čo urobíte. Vaše rozhodnutia majú naozaj vplyv – aj tie najmenšie.

Nadviazanie na prechádzajúce diely

Určite majú výhodu všetci, ktorí si zahrali predchádzajúce dva diely. Baldur's Gate vyšiel v roku 1998, nasledovaný Baldur's Gate II v roku 2000. Obe hry vyšli pod taktovkou Bioware v kooperácii s Black Isle. Obe tieto hry potom dostali v neskorších rokoch svoju „Enhanced Edition“, ktorá obsahovala aj všetky DLC. Ak prihliadnem na predchádzajúce diela, príbeh na seba príliš nenadväzuje, aj keď rozhodne sa tam nájde mnoho referencií na udalosti, ktoré sa tam stali. Predsa len, získate dvoch spoločníkov, ktorí boli udalosťou prvých dvoch hier priamo prítomní a pre hráčov je to taká úžasná nostalgia. Prvý diel sa točil najmä okolo boha vrážd Bhaala a jeho skazených potomkov, ktorí na svoju stranu strhávali stúpencov a snažili sa ovládnuť mesto Baldur's Gate. Vy ste potom v koži jedného z týchto potomkov proti tejto hrozbe bojovali. Druhý diel sa točí okolo záporáka elfiho mága menom Irenicus av ďalších príbehoch sa vracia hrozba Bhaalových potomkov, ktorých musíte poraziť. V neposlednom rade sa tu stretneme aj s Mindflayermi (Illithidy alebo Mozkožrútmi, ak to chcete po slovensky) a ich kolóniou, z ktorej sa musíte dostať. Aj keď je tretí diel samostatnou hrou, je možné ju brať aj ako sequel – odohráva sa totiž cca 100 rokov po udalostiach z dvojky.

Našliapnutý príbeh

Rozprávanie začína nepríjemným zistením. Totiž – boli ste nakazení parazitom, pulcom, ktorý vás nakoniec v bolestivom procese premení na Mindflayera. Tento stav vás zbaví identity a slobodnej vôle, keď sa stanete agentom Veľkého Plánu, snažiacim sa priviesť vesmír k existencii, kde každý je zlým obludným monštrom. Ale tento počiatočný šok rýchlo ustupuje ceste dobrodružstva voľného pohybu v divočine, evokujúce klasické dobrodružstvo DaD. Hneď v prvom akte sa stretnete s utečenými Tieflingami, ktorí našli dočasné útočisko v druidskom háji. Stretnete takmer všetkých svojich spoločníkov. Zistíte, že divný artefakt, ktorý nesiete vás chráni – a čo viac, je v ňom ukrytý niekto, kto vám chce pomôcť alebo aspoň chce, aby ste si to mysleli. Narazíte na kult Absolútna – nového boha, ktorý svojim stúpencom našepkáva do ucha svoju vôľu. Nakoniec sa však dozviete, že je všetko trochu inak. Dostanete sa do veľkého škretieho kempu, kde vás čakajú dôležité rozhodnutia, ktorých dôsledkom sa môže drasticky zmeniť smer celého príbehu. Dostanete sa do krížika so zlomyseľnou ježibabou, ktorá sa usídlila v močiaroch a plní ľuďom aj neľudom ich priania. Samozrejme za strašnú cenu. Ďalej sa pozriete do kláštora, kde si urobili jasle a svoju základňu Githianki. Prejdete sa desivým Underdark (Podtemno), kde na vás číha nebezpečenstvo (ale aj prekvapenie) na každom kroku. Musíte sa živí dostať cez krajinu, na ktorej leží Tieňová kliatba, ktorá vysáva život zo všetkých, ktorí sa odvážia do nej vstúpiť. Nájdete aj celú Mindflayerskú kolóniu, kde vznikajú vojaci v službách Absolútna. A veľmi skoro tiež zistíte, kto alebo čo tento boh vlastne je – a koľko vás jeho porazení bude stáť. Nakoniec sa dostanete aj do Baldur's Gate, kde na vás číhajú politické prevraty, boj o moc a hromada nevedomých civilistov v nebezpečenstve. Všetky udalosti ale smerujú k vášmu najväčšiemu prianiu – liečba žubrienky. Akú cestu na vyliečenie si zvolíte? Čo všetko ste ochotní urobiť pre záchranu svojho života? Čoho všetkého sa vzdáte, alebo lepšie, čo ste ochotní obetovať?

Zmena atmosféry

S každým dejom sa nezmení iba miesto, ale aj atmosféra a naliehavosť celej hry. Zatiaľ čo v prvom akte si pomerne veselo chodíte po krásne farebných lokáciách, akt 2 ide miestami do čistého hororu. Temné zákutia osvetlené len tlmeným septembrom z mesačnej lampy, pokrútené desivé monštrá, traumatizované NPC postavy, nie vždy veselé dôsledky rozhodnutia z predchádzajúceho aktu – to všetko na vás doľahne ako ťažká deka. Miestami mi lokácie atmosférou trochu pripomínali Dark Souls alebo Bloodborne. Ako veľmi ale tento akt bude temný, záleží na vašich rozhodnutiach. Možno nie vždy viete, aký príbeh píšete, ale vždy ste jeho autorom . Hororová atmosféra ale rozhodne pretrváva aj po zvyšok hry. Samotné mesto Baldur's Gate ma pri príchode do tretieho aktu doslova ohromilo svojou veľkosťou. S nostalgiou som si spomenula na sekvenčnú mapu z prvého dielu as radosťou spoznávala niektoré známe lokácie. A ako sa hovorí – pod lampou je najväčšia tma. A práve v meste sídli všetko zlo, ktoré sa ale často maskuje a občas vás donúti poriadne premýšľať, či vaše doterajšie rozhodnutia boli správne. Dostanete sa do spletitých politických intríg a teritoriálnych vojen zločineckých gangov. Nesmierna rôznorodosť úloh pôsobí, akoby ste kombinovali desať rôznych doskových kampaní, ale Larian dokázal udržať veci prekvapivo súvislé, splietajúce stovky odlišných nití dohromady. Vraždy, manipulácia, chamtivosť, túžba po moci, špinavá politika – poddáte sa a podľahnete, alebo budete ľuďmi vnímam ako hrdina zo starých čias? Aj keď sú jednotlivé akty dosť odlišné, je dojemné, koľko vecí sa prenáša z aktu do aktu v závislosti od vašich rozhodnutí. Na prvý pohľad nevýznamné postavy, ktoré môžete ľahko minúť, môžu hrať neuveriteľne dôležité role v nadchádzajúcom príbehu, a nikdy neviete, kde na ne narazíte. To platí najmä o skupine utečených Tieflings. Pokiaľ však všetci skončia mŕtvi v prvých hodinách kvôli vašim činom (alebo vašej nečinnosti), dramaticky sa tým mení celkový charakter dobrodružstva. Koniec tretieho aktu sa nesie v znamení odhaľovania pravdy. Zistíte, kto stojí za politickými machináciami, kto je Absolútno, aké hrozné veci sa diali na pozadí všetkých udalostí, akú úlohu v tom hrajú bohovia a tiež to, kto je tajomný pomocník z artefaktu. Čaká vás tiež nepríjemné prekvapenie a rozuzlenie, ktoré nadväzuje na predchádzajúce diely (a bude sa vás veľmi dotýkať, pokiaľ hráte za Dark Urge). Sami sa potom budete musieť rozhodnúť, na ktorú stranu sa pridáte, komu budete veriť a aký záver vášmu príbehu vlastne dáte. Budete hrdina? Záporák? Alebo len osoba, ktorá zapadne v dejinách Faerúnu?

Priateľstvo kované ťažkými časmi

Na pozadí všetkých týchto udalostí si však určite nájdete aj čas relaxovať – či už bezcieľnym kochaním sa lokáciami alebo priamo vo svojom kempe. To, že osud sveta visí na vlásku a je iba na nás, aby sme ho zachránili, na to už sme napokon ako hráči zvyknutí. Na čo už tak veľmi zvyknutí nie sme, sú spoločníci, ktorí neslúžia len ako podpora v súbojoch. Scenáristi v Lariane odviedli neskutočný kus práce a my tak dostali spoločníkov, ktorí majú svoju vlastnú osobnosť, traumy, históriu, väzby a keď s nimi strávite stovky hodín a spoznáte ich, pripadajú vám ako skutoční. Ohromnú prácu odviedli aj dabéri, postavy opravu akoby ožili av ich hlase cítite každú emóciu, ktorú momentálne prežívajú. Vyzdvihnúť musím aj rozprávača. Aj keď nie som práve fanúšik toho, keď sa v hre vyskytuje rozprávač, tu to pôsobilo úplne prirodzene. Neviem, či to bolo skvelým hlasom Amelie Tyler alebo čisto len faktom, že komentár bol vždy vtipný a skôr, než o popisovaní udalostí, išlo o mierne sarkastické komentáre k deju, ale užila som si každú minútu. Aj keď máte veľkú kontrolu nad tým, čo sa deje s vašimi spoločníkmi, dosť často majú svoju hlavu a aktívne zasahujú do vašich rozhodnutí alebo aspoň pri najmenšom vám povedia svoj názor na nich. Majú hádky, nezhody – a to koľkokrát aj sami medzi sebou. A nikdy vám nepripadá, že hrajú iba podpornú úlohu. Ich osobné úlohy – každý plný tragédií a konfliktov – sú neodmysliteľne spojené s hlavnou úlohou, a každý spoločník je považovaný za rovnako dôležitého ako vy, hlavná postava. Je to ich príbeh rovnako ako váš. A skutočne – hra vám pri tvorbe postavy dá možnosť hrať príbeh aj z ich perspektívy. A s kým sa teda v hre vlastne stretnete?

Každý je skutočný originál

Asi najobľúbenejšou postavou je Astarion (Neil Newbon) – tajomný bielovlasý elf, ktorý skrýva svoju hroznú minulosť aj desivú súčasnosť. Hneď za ním je Shadowheart (Jennifer English) , krásna temná polovička, ktorá prišla takmer o všetky spomienky, okrem svojho mena, svojej misie a svojej oddanosti k hroznej bohyni Shar. Ďalej narazíte na charizmatického ľudského kúzelníka Galea (Tim Downie) , ktorý musí platiť veľkú daň za lásku (áno, aj tú fyzickú) k svojej bohyni Mystre. Hrdina prostého ľudu, a zároveň zapredanec svojej duše, černokňažník Wyll (Lanre Malaolu) sa musí vyrovnať so svojimi rozhodnutiami a zistiť, či je naozaj hrdinom alebo nie. Ďalej je tu ostrieľaná githianki bojovníčka Laezel (Devora Wilde) , ktorá je plne oddaná svojej kráľovnej, svojmu ľudu a poslaniu, avšak čaká ju ťažké vytriezvenie. V neposlednom rade je tu obľúbená tiefling bojovníčka Karlach , ktorá napriek svojmu obrovskému výzoru je asi najmilšou a najoddanejšou postavou v hre. Do partie tiež v neskorších aktoch môžete pribrať elfího druida Halsina, našu starú známu druidku Jaheiru, zákernú drowku Mintharou, ktorá je plne oddaná Absolútne či ďalšieho známeho Minsca so svojím vesmírnym škrečkom Boo. Budovanie priateľstva však rozhodne nezávisí na tom, koľko darčekov rozdáte alebo na koho sa pekne usmejete. Vaši spoločníci príbeh prežívajú s vami a na základe ich vlastného morálneho kompasu, presvedčenia a povahy, súdia každé jednotlivé rozhodnutie, ktoré urobíte. Každý spoločník je pritom diametrálne odlišný, a zatiaľ čo niektorí vás svižne odsúdia za objektívne zlé rozhodnutia, iní sa v nich budú priamo vyžívať . Existujú však aj také rozhodnutia, ktoré donútia väčšinu vašich spoločníkov družinu nenávratne opustiť. Okrem spoločníkov môžete do kempu pribrať aj iné NPC postavy, ktoré s vami na základe vašich rozhodnutí sa môžu zdržiavať v campe a zasahovať do príbehu. Tiež je možnosť naraziť na psíka Scratche či opustené mláďa sovího medveďa. Obaja môžete pozvať do kempu, kde s nimi s pomocou kúzla „hovoriť so zvieratami, môžete hovoriť alebo si ich hladkať.

Romance, na ktorú nezabudnete

Súčasťou každej takejto veľkej hry je aj romantická stránka. A ani tu na nás tvorcovia ani náhodou nešetrili. Vrhnúť sa do milostných dobrodružstiev môžete úplne s akýmkoľvek zo svojich spoločníkov (okrem Jaheiry a Minsca) bez ohľadu na vaše pohlavie. Má to však háčik – musíte si s nimi vybudovať skutočný vzťah a puto, inak vás bez škrupulí odmietnu. Pokiaľ už s nimi máte vybudovaný solídny základ, niektorí vás začnú baliť aj bez akejkoľvek vašej snahy. Obzvlášť špecialisti na „nezvané“ romance sú Gale a Laezel. Vtipné je, že vývojári sami vydali vyhlásenie, že príliš náruživí spoločníci sú vlastne bugom, av následnom patchi to opravili. Otázkou je, kto o to ale stál. Každopádne romantická linka s každým zo spoločníkov funguje úplne nádherne a prirodzene. Nič nie je tlačené na silu a romance sa s postupujúcim dejom rozvíja. Nie je to teda ako v iných hrách, kde dosiahnete na vrchol vzťahu s NPC a on po zvyšok hry sa chová, ako keby ste vo vzťahu vôbec neboli. Niektoré postavy idú do vzťahu trochu viac po hlave, iné si dávajú na čas a chcú si najskôr vyriešiť svoje vlastné starosti, než vás plne zahrnú do svojho života. Je potom len na vás či dáte prednosť tajomnej pomalej romanci s Shadowheart, horkosladkému vzťahu s milou a priamou Karlach, stavíte na traumatizovaného a sexom manipulujúceho Astariona, užijete si milú a doslova kúzelnú romancu s Galom, vrhnete sa do náručia hodného sa vtiahnuť do víru submisivity s dominantnou a veľmi ráznou Mintharou alebo dáte prednosť búrlivej a nefiltrovanej akcii s Laezel. Ako bonus (a zároveň dôvod, prečo Baldur's Gate 3 rozhodne nie je vhodná pre puritánov) je potom sladká romanca s druidom Halsinom, ktorý je otvorený polyamorii, pokiaľ s tým váš súčasný partner súhlasí. A pokiaľ sa mu dostatočne dostanete pod kožu, odmení vás nezabudnuteľným zážitkom. Pomocník – vie sa meniť na medveďa. Celkovo romance v hre funguje viac ako skvele a rozvíja sa spolu s hlavným príbehom. Každý zo spoločníkov má totiž v hre svoju vlastnú úlohu, problém, hárok, akokoľvek to chcete nazvať, s ktorým potrebuje pomôcť. Narazíte tu na ťažké témy, ako je náboženská trauma, zotročenie a ponižovanie, pretrhnuté rodinné väzby, zistenie, že celý život žijete v klamstve a že vaše celoživotné hodnoty sú iba manipuláciou od ľudí, ktorým ste verili. Na vás je potom vašich spoločníkov podporiť, ovplyvniť k rozhodnutiu, alebo im veriť, že urobia správne rozhodnutie sami. Každá z týchto úloh má potom veľký vplyv nielen na priebeh hry, ale aj na vzťah, ktorý so spoločníkmi máte. O to ťažšie je, že nikdy dopredu neviete, aké bude mať rozhodnutie dôsledky, a tak vás v budúcnosti niektoré môžu veľmi nemilo prekvapiť.

Kreatívne rozhodnutia sú zábavné rozhodnutia

Baldur's Gate 3 má doslova absurdnú úroveň interaktivity. Všeobecne platí, že pokiaľ si to dokážete predstaviť, pravdepodobne to v hre môžete urobiť. Každá úloha, puzzle aj boj má nespočetné množstvo spôsobov, ako sa s ním vysporiadať. Zakaždým, keď som si myslela, že niečo nemôžem urobiť, pretože mi to hra nedovolí, som bola príjemne vyvedená z omylu. Kúzla, zručnosti a fyzická manipulácia svetom okolo vás otvárajú toľko dverí, a to doslova aj metaforicky. Môžete rozbíjať chatrné piliere podopierajúce budovu, v ktorej sa zdržujú nepriatelia, premeniť sa na plyn a prekĺznuť sa malými trhlinami v stene, alebo použiť mágiu na presvedčenie zvierat, aby sa postavila proti svojim pánom. Môžete strategicky rozmiestniť sudy s olejom všade okolo vašich nepriateľov av nestráženej chvíli miesto ohnivým šípom premeniť na výbušné peklo. Vidíte, že vaši nepriatelia majú práve večierok? Otravte im víno. Nebaví vás bojovať? Potom svojich nepriateľov prehovorte – napríklad aj na to, aby spáchali samovraždu. Manipulujte, klamte, čokoľvek, čo chcete. A zakaždým to bude mať iný priebeh či výsledok. Nepáči sa vám, že v cutscéne zomrie nejaké NPC? Tak ju narušte a začnite boj. Kreatívne môžete vyriešiť aj jedovaté výpary či pasce, krádeže a mnoho ďalšieho. Stačí sa len pozorne pozrieť, čo máte okolo seba alebo v inventári a čo by sa dalo využiť. Ale nezabudnite, že kreativita funguje na obe strany, a nie každý spôsob riešenia situácie môže dopadnúť dobre. Nepriatelia totiž môžu využívať vaše lumpárne. Takže zatiaľ čo by ste mohli vypiť lektvar sily a strčiť bossa z útesu, ukončujúc zložitý boj ešte predtým, než začne, celá vaša skupina môže skončiť v priepasti, pretože sa pod nimi odtrhne skala.

Dračiak na prvú dobrú

Duch DaD bol zachytený nielen flexibilitou hry, ale aj hádzaním kockou. Pri preskúmavaní sveta sa neustále vykonávajú pasívne hody podľa vašej zručnosti vnímania, aby sa určilo, či ste si všimli pascu, potenciálne prepadnutie alebo nejaký ukrytý poklad. Našťastie, aj keď váš postava niečo prehliadne, zvyšok vašej skupiny by mohol byť bdelejší. Robíte tiež mnoho manuálnych hodov, napríklad pri pokuse o odomknutie zámku, odstránení pasce alebo jednoducho pri konverzácii, kedy potrebujete niekoho presvedčiť, zastrašiť alebo sa vyklamať z nejakej vyhrotenej situácie. Tu uplatníte všetky svoje zručnosti, ktoré získate pri výbere svojej triedy a pozadia. Niekedy získate jedinečné dialógové možnosti, ktoré nevyžadujú žiadne hody - ako bard máte napríklad často možnosť vtipkovať alebo vyrieknuť občasný kúsok poézie, ako ranger môžem udeľovať rady z divočiny alebo ako čarodejnica s divokou mágiou mám často vtipné hlášky, keď sa kúzlo nepodarí tak, chcela. Celý systém hádzania kockou je trochu stresujúci, pretože sa nemôžete spoliehať len na zručnosti, ktoré ste si vybrali a prípadne vylepšili, ale potrebujete aj potrebnú dávku šťastia. Tým, že robíte voľby, ktoré zodpovedajú vášmu zvolenému pozadia, môžete tiež získať body Inšpirácie, ktoré vám umožňujú prehodiť kockou a dať ďalšiu ranu. Roleplaying vo svojej najčistejšej podobe. A úprimne, kto si počas hrania aspoň raz nepovedal, že by bolo oveľa jednoduchšie, keby aj v reálnom živote za neho robila rozhodnutie kocka.

Levely a powerplay

V porovnaní s mnohými inými RPG má Baldur's Gate 3 pomerne nízku maximálnu úroveň postavy. Aj keď znie 12 levelov ako málo, v skutočnosti to tak nie je. V hre tiež nie je žiadny strom zručností, ako sme možno zvyknutí z iných hier, ale pritom spôsobov, ako rozvíjať svoju postavu, je nespočetné množstvo. Jediný akýsi „strom zručností“ existuje v prípade, že sa rozhodnete konzumovať ďalšie žubrienky. Počet kúzelných predmetov, s ktorými sa stretnete počas hry, je dosť na to, aby naplnil každú policu v Sorcerous Sundries, hlavnom kúzelníckom obchode v Baldur's Gate, stokrát. A mnohé z nich vám dávajú nové kúzla a zručnosti, čo úplne mení váš vývoj postavy. Existujú dokonca aj situácie, kedy môžete dobrovoľne podstúpiť chirurgický zákrok, aby ste získali podivné nové schopnosti, ako je schopnosť automaticky detekovať neviditeľných nepriateľov. Kto potrebuje ďalšie úrovne, keď sa môžete premeniť na sovu, zoslať kúzlo Zväčšenie a potom sa vrhnúť na nepriateľa z veľkej výšky alebo odomknúť každý zámok pomocou kúzla? Navyše vďaka postave, s ktorou sa stretnete čoskoro na začiatku, si môžete za malý poplatok zmeniť schopnosti alebo dokonca úplne zmeniť svoju triedu, a to isté platí aj pre vašich spoločníkov. Občas sa ale aj so všetkými schopnosťami pri boji zapotíte, a to obzvlášť, ak máte na nejaký boj obmedzený počet ťahov. Za seba musím povedať, že pri misii na záchranu Wyllovho otca som sa pekelne zapotila.

Vizuál a hudba

Jedným slovom - nádhera. Mohla by som hodiny len chodiť po hre a kochať s tým, aká je krásna. Každé steblo trávy, textúra na zbroji, voda aj obloha - to všetko len dokresľuje celkový pôžitok, ktorý z tejto hry mám. Nasvietenie je perfektné, lokácie sú prehľadné a hlavne - stále je čo objavovať. Aj pri niekoľkonásobnom prechode prvým aktom som narazila na veci, ktoré som predtým minula. Je skvelé, že hra vás nevodí za ručičku a nechá vás sa vo všetkom vykúpať a nájsť si vlastnú cestu. A aj keď v ostatných hrách som vyložene otrávená, keď musím lokáciami chodiť sem a tam, tu mi to vôbec nevadilo. Pri poslednom priechode som si dokonca aj stiahla mod, ktorý umožnuje voľný pohyb kamery, vrátane prispôsobenia priblíženia. A tak som si hru užila ešte z úplne iných uhlov. Doslova mi vzala dych. Ako veľký bonus počítam aj pomerne veľkú možnosť prispôsobenia v tvorbe postavy. Výsledná Tav bola naozaj krásna, čo som naozaj rada, pretože v Divinity II som nad vzhľadom elfa doslova plakala. Veľký bonus patrí aj hudobnému sprievodu. Väčšina melódií mi uviazla v hlave a bolo nemožné ju z nej dostať. Pamätám si pri prvom prechode, keď som sa dostala do lokácie, kde pri vode číha Harpyja, len som desať minút stála a počúvala tú úžasnú melódiu. To platí aj o pesničkách. Alfirin počin Weeping Dawn ma donútil len s otvorenou pusou pozerať a užívať si každú notu melódie. Ak niekedy vydajú soundtrack na LP, budem v prvom rade na predobjednávky.

Technický stav

Odohrať hru hneď po vydaní len s minimálnymi bugmi, ktoré sú vo väčšine prípadov len vizuálne, je snom každého hráča. A s Baldur's Gate 3 sa to stalo realitou. Ak nepočítam občasno T-pózu alebo divne skrútené končatiny niektorých NPC, na mojom priechode sa neobjavilo nič, čo by bránilo dohraniu. Hru som vytiahla na maximálne detaily na ultra, a to podotýkam, že mám pomerne staršiu zostavu, ktorú postupne omladzujem, ale ide to pomaly (GTX 1070, Ryzen 5 2600X, 32 GB RAM). Šliapala krásne okolo 55 FPS - samozrejme na FullHD. Pokiaľ si ale budete chcieť hru vychutnať na plné detaily s vyšším rozlíšením, čo osobne odporúčam, a nemáte práve najvýkonnejšiu mašinu, mrknite sa na našu ponuku predvádzacích herných počítačov alebo herných notebookov . Za málo peňazí získate skvelý výkon, s ktorým Baldur's Gate 3 pobeží plynule bez jediného záseku. UPDATE: Skúšala som hrať aj po upgrade na Ryzen 7 5700X a RTX 4070 v QHD rozlíšení a teda rozdiel je markantný. Hra šliapala ako po masle a FPS sa pohybovali niekde okolo 140.

Odporúčané požiadavky

Odporúčané požiadavky potom autor formuloval takto:

Grafika: Nvidia GeForce RTX 2060 Super / AMD Radeon RX 5700 xt (8GB+ of VRAM)

Procesor: Intel Core i7-8700K / AMD Ryzen 5 3600

RAM: 16GB

Hra je pomerne veľká, počítajte so 150 GB na SSD disku.

Ak máte pocit, že celú recenziu len chváli, máte pravdu. Nenašla som jedinú vec, ktorú by som Baldur's Gate 3 mohla vytknúť. Som nadšená, že ešte existuje štúdio, kde si dávajú záležať na kvalite hry, kde počúvajú svojich fanúšikov a pružne reagujú na ich podnety a kde je správny herný zážitok prioritou a neskrýva sa za paywall. Za svoje peniaze naozaj dostanete to, čo vývojári sľubujú - dokonale napísaný a vytvorený herný svet, s množstvom zaujímavých postáv, zmysluplných úloh a výziev v súbojoch. A to všetko zabalené do krásneho vizuálu s podmanivou hudbou. A ja si dám teraz chvíľu pauzu od hrania, pretože mám v sebe obrovský smútok, že toto obrie dobrodružstvo skončilo, budú mi chýbať moji noví kamaráti a celkovo cítim, že teraz neexistuje hra, ktorá by túto obrie dieru dokázala zaplniť.