House Flipper 2 – zarábajte peniaze opravou a predajom domov

Po prvom úspešnom dieli sme sa dočkali pokračovania najúspešnejšej renovovacej simulácie – House Flipper 2. Berte zákazky, nakupujte domy, opravujte ich a potom sa ziskom zase predávajte. House Flipper 2 vznikol pod taktovkou vývojára Frozen District a na platforme Steam sa objavil 14. decembra 2023.

Pripravte sa na rekonštrukčnú jazdu

Prečo toľko ľudí nachádza uspokojenie v simulačných hrách, ktoré zahŕňajú manuálnu prácu? O farmárčení, stavebníctve či reštaurovaní vzniklo nespočet hier, a stále nimi trh nie je presýtený. Netuším, čo to spôsobuje, viem len, že ak v práve zakúpenom dome nebudem mať dokonalú mramorovú podlahu, asi sa zbláznim. House Flipper 2 znovu prebudil moju spiacu posadnutosť podlahami, tapetami, zbieraním odpadkov a upratovania, ktoré pokojne driemali od dokončenia prvej dielu. V prvom diele House Flipper som strávila takmer 600 hodín. A nie je divu. House Flipper, totiž ako každá hra, umožňuje hráčom robiť niečo, čo v reálnom živote nemôžu robiť. A v mojom prípade je to vlastniť dom. Princípy hry zostávajú úplne rovnaké ako v jednotke. Oproti prvému dielu sa ale dvojka dočkala skvelých inovácií, ktoré jednotke trochu uberali na hodnotenie. A najmä sme dostali oveľa väčšiu slobodu v kreativite.

Prijímajte zákazky

Rovnako ako v prvom diele, musíte začať od vrcholu. Práve ste sa vrátili do rodného domu, ktorý vám prenechali vaši rodičia a máte sen, že sa začnete živiť predajom rekonštruovaných domov. V tom vám pomáha váš starý priateľ z detstva, ktorý už podobnú prácu robí. Nestíha však plniť všetky zákazky, a tak vám niektoré jednoduchšie prihrá. A práve na týchto zákazkách získate potrebné skúsenosti, aby ste si raz mohli kúpiť vlastný dom. Rovnako ako v jednotke, ani tu nedostanete hneď všetko naservírované na zlatom podnose. Jednotlivé schopnosti si postupne odomykáte, ako postupujete jednotlivými zákazkami. Na začiatku tak máte k dispozícii iba čistiacu kefu, odpadkové vrece a stierku na umývanie okien. Postupom sa pridáva maliarsky valček, škrabka na pokladanie kachličiek, tapiet a podlahových krytín, vysávač či napríklad stavebné kladivo. Rozhranie pre správu všetkých týchto nástrojov sa tu zdá prehľadnejšie a ľahšie uchopiteľné ako v prvom diele. Už to nenapodobňuje herný tablet, takže ikony ponúk môžu byť o niečo hravejšie: väčšie, farebnejšie a ľahšie rozpoznateľné na prvý pohľad. Ako teda každá zákazka prebieha? Dosť podobne ako v jednotke. Vo vašom e-maile sa objavia zákazky, od jednoduchých upratovacích úkonov až po kompletnú renováciu domu, kde je jasne formulované, čo sa od vás očakáva a pre koho budete pracovať. Novinkou je, že keď sa dostanete na miesto, vždy vám zavolá zadávateľ zákazky a vy máte možnosť reagovať na jeho dodatočné požiadavky. Aký vzťah si so zákazníkmi vytvoríte, je iba na vás. Či však vyložene nepríjemné reakcie na zákazníkov nejako ovplyvnia vašu reputáciu, na to si musíme prísť sami. V rámci každej zákazky sú potom jednotlivé questy, ktoré sa väčšinou nachádzajú v rôznych miestnostiach. Väčšinou sa jedná o špecifické usporiadanie nábytku, konkrétny štýl výmaľby alebo o vybalenie vecí z krabíc po sťahovaní. Práve vybaľovanie krabíc je novinkou, ktorá v predchádzajúcich dieloch nebola a ponúka nám to možnosť trošku nakuknúť do súkromia ľudí, ktorým v zákazkách pomáhame. V každej zákazke nielen odomknete potrebné nástroje a získate peniaze, ale taktiež získate určitý počet skúseností. Ak sa snažíte zrýchliť úroveň, môžete dokončiť úlohu iba s jednou hviezdičkou a prejsť na ďalšiu príbehovú úlohu. Rovnako ako originál vás House Flipper 2 iba penalizuje v podobe menšieho obnosu peňazí, ktorý za prácu dostanete, takže sa nemusíte báť, že by vám v hre volali zaslzené staré babičky, ktoré chcú vedieť, prečo ste premiestnili posteľ a predali ich obľúbenú zbierku tanierov.

Kúpte si, na čo máte

Musíte prejsť niekoľkými zákazkami, než vám hra dovolí kúpiť si svoj prvý dom, ktorý je určený na renováciu. Nakoniec sa tam však dostanete. Pokiaľ ste ale zákazky dokončovali ledabolo a získali tak menej peňazí, možno budete musieť zákaziek urobiť ešte o trochu viac, než si dom budete môcť dovoliť kúpiť. Po zakúpení vás čaká veľa práce – treba dom upratať, vyčistiť, zbaviť starých zničených podláh a stien. Dobrá správa je, že hra vás absolútne nijako nelimituje, čo s domom máte urobiť. Dokonca už ani počas renovácie nevidíte záujemcov o kúpu, ako to bolo v minulom diele. Nemusíte tak spĺňať ich, niekedy až neuveriteľné požiadavky, ale môžete si dom zrekonštruovať presne podľa vašich predstáv. Veľkú výhodu vidím v slobode, ktorú sme dostali. Napríklad keď staviam kuchyňu, tak už si nemusím dávať kachličky na celú stenu, pretože predtým to inak nešlo. Môžem si plne prispôsobiť, do akej výšky kachličky dám a zvyšok treba vymaľovať farbou. Môžem tiež úplne meniť dispozície domu. Ak sa mi zdá, že by sa niekde hodila väčšia izba, jednoducho ju pomocou stavby zväčším. Alebo pristavím izbu navyše. To bohužiaľ v minulom diele robiť nešlo, bolo možné iba meniť priečky a múry v dome. Možnosť samostatnej stavby potom vyšla v niektorom z DLC, avšak celé to bolo také kostrbaté, že som to aj tak veľmi nepoužívala. Tu naopak to nie je žiadny problém. Potom, čo dom opravíte podľa vlastných predstáv, môžete tiež upraviť záhradu a predzáhradku. Potom vám hra vypočíta, za koľko ste dom kúpili, koľko peňazí ste minuli za jeho prestavbu av akej finančnej situácii sa teraz nachádzate. Ďalším krokom je dať dom do aukcie, kde sa objaví človek, ktorý má o kúpu záujem. Pokiaľ sa vám nepáči ponúkaná vyššie, môžete stiahnuť dom z aukcie a skúsiť to neskôr, zaplatíte však poplatok. Na začiatku máte výber iba z niekoľkých domov, ako však postupujete zákazkami, odomykajú sa ďalšie a ďalšie budovy, ktoré môžete odkúpiť, zrekonštruovať (alebo prípadne zbúrať a postaviť úplne nové) a predať s profitom.

Jednoduchý strom zručností

V tomto prípade by som to možno ani nenazvala stromom, skôr takým rebríkom. Každá činnosť, ktorú vykonávate – či už v rámci zákazky alebo aj keď pracujete na zakúpenom dome, vám prináša skúsenostné body. Čím viac teda napríklad maľujete izby, tým rýchlejšie môžete vo výmaľbe získať určité vylepšenia. Väčšinou sa nejedná o prevratné veci, ale aj tak vám môžu veľmi uľahčiť prácu. V prípade práve spomínanej výmaľby napríklad môžete získať schopnosť si valček zväčšiť, a tak vymaľovať väčšiu plochu či možnosť naniesť viac farby, čo vám zase ušetrí čas, ktorý inak strávite behaním ku vedre s farbou. Celkovo tu máte možnosť získať šikovné výhody pre maľovanie izieb, pre pokladanie podlahových krytín či kachličiek, môžete si vylepšiť aj búracie a stavbárske zručnosti, upratovacie schopnosti av neposlednom rade aj jednu novú špeciálnu schopnosť – akýsi sonar, ktorý vám zvýrazní doposiaľ neupratané škvrnky či odpadky . Kto hral jedničku, určite mi dá za pravdu, že v mnohých prípadoch je táto schopnosť život zachraňujúca. Ani nespočítam, koľko času mi v prvom diele zobralo hľadanie poslednej škvrnky niekde na strope alebo hľadanie zničeného múru, ktorý sa musel zaplácať sadrou, ale vôbec to na prvý pohľad nebolo vidieť. Ďalšou novinkou je potom elektroinštalačný nástroj, ktorý vám umožní prepojiť zásuvky a spotrebiče v celom dome. V prvom diele stačilo iba kúpiť vypínač a zdroj svetla, umiestniť ich na správne miesto, a po stlačení vypínača sa svetlo automaticky rozsvietilo. To už ale v novom diele neplatí. Musíte manuálne spojiť vypínač so zdrojom svetla, aby ste ich mohli ovládať.

Pomerne prehľadné ovládanie

Všeobecne sa dá povedať, že upratovanie a upratovanie, stavanie a nakupovanie sú úhľadné a ľahko sa dajú vychytať, ale hra občas bojuje so svojim 3D priestorom. Občas som musela police či nábytok umiestňovať na trikrát, pretože sa mi nedarilo ich priraziť úplne k stene. Všeobecne pri umiestňovaní nemáte príliš dobrý rozhľad po miestnosti, takže je možné, že vybavovanie nábytkom môže byť pre niekoho doslova horor. Pozor si tiež musíte dať pri búraní. Hra je momentálne nastavená tak, že držíte myš a čím dlhšie máte tlačidlo stlačené, tým väčšia plocha na búranie sa označí. Občas je to však únavné, obzvlášť v prípade, keď omylom tlačidlo držíte veľmi dlho, a označí sa väčšia časť, než by ste chceli. Po pustení tlačidla sa totiž označený priestor automaticky hneď zbúra a vám tak nezostane nič iné, než prípadnú časť postaviť znova. Tiež neexistuje žiadny skutočný spôsob, ako veci odstrániť alebo ako sa vrátiť pár krokov späť, takže musíte chybné položky buď predať, alebo vymeniť. Hra tiež neukazuje, čo ste kúpili alebo prezerali naposledy. Čo je obzvlášť otravné, ak napríklad vyberáte fasádu, pracne si ručne nastavíte, aký povrch a farbu majú mať, a pred dokončením zistíte, že jej nemáte dosť. A teraz ju musíte znova nájsť a nastaviť. A pokiaľ si presne nepamätáte, čo ste zadali prvýkrát, môže to byť celkom problém. Z čoho som naopak úplne nadšená je to, že si všetko môžete úplne prispôsobiť. V prvom diele mal každý kúsok nábytku na výber z niekoľkých farieb. Teraz si každý jednotlivý kus nábytku môžete presne prispôsobiť vašim predstavám. Nielen, že si môžete meniť farby podľa širokej palety farieb, ale taktiež môžete zvoliť aj iný materiál (drevo, plast, kov, kameň, tehly). Už sa tak nemusíte báť, že nábytok nezapadne do interiéru – práve naopak, všetko je vo vašej réžii. Fantázie sa už medze naozaj nekladú. To isté platí aj o dekoráciách – už nepotrebujete tisíc ikon pre obrázky. Vyberiete si rám, do ktorého si buď pridáte už z existujúcich obrázkov alebo si tam nahráte nejaký vlastný. Navyše si pri ráme obrazov i zrkadiel môžete teraz navoliť, aké veľké budú.

Režim Sandbox

Vec, ktorá ma ale naozaj nadchla, je nový režim Sandbox, ktorý neobsahuje vôbec žiadnych klientov: iba prázdne pozemky, kde môžete stavať domy od nuly. Vyberiete si prostredie a veľkosť pozemku a navrhnete dom bez toho, aby ste sa museli starať o peniaze – a to všetko teraz s praktickou schopnosťou lietať. Ovládanie je síce trošku ináč a nenájdete tu svoje štandardné nástroje, ako ste zvyknutí z príbehového módu, ale keď sa trochu zorientujete v ponuke možností, tak zistíte, že sú tu nahradené novým radom, ktorý vám umožní rýchlejšie stavať steny a strechy, a dokonca vymodelovať terén, ako uznáte za vhodné. Stavanie domov je však iba časťou zážitku zo Sandboxu – integrované modovacie nástroje vám umožňujú zdieľať ich s ostatnými hráčmi. Hra používa mod.io, čo je trochu odklon od tradičného Steam Workshopu pre módy, ale teraz môžete po prvýkrát nahrávať celé domy. Práve teraz je ich online len hŕstka, ale pár som si stiahla, aby som ich otestovala, a jedná sa o naozaj skvelú vec. V podstate si z website stiahnete konkrétny dom, a ten sa potom objaví v hre na zakúpenie. Na domoch Sandbox je najzaujímavejšie to, že ich môžete premeniť na prácu. Teda zišli nehnuteľnosti, ktoré potrebujú renováciu. Zalejte ich blatom, rozdrvte podlahové dosky a posypte harampádím všetky pracovné dosky – so všetkými rovnakými nástrojmi, ktoré máte k dispozícii ako vývojári – a potom ich nahrajte ostatným hráčom na opravu. V podstate tak získavame neobmedzené množstvo questov a úloh.

Pastva pre oči

Čo naozaj musím vyzdvihnúť, je grafické spracovanie celej hry. Už jednotka bola na pohľad krásna, ale dvojka simulačným hrám zase o niečo zdvihla latku. Ostré a jasné textúry, vyvážený jas a skvelá práca so svetlom – to sú len niektoré grafické detaily na vyzdvihnutie. Nadšená som bola aj zo záhrad, kde sa objavili detaily v podobe jednotlivých stebiel trávy, drobných kvetiniek či naopak veľmi rozmanitej flóry, ktorú je možné zakúpiť a zasadiť. Na pozadí hrá nerušivá hudba a celkový zážitok z hry je jednoducho skvelý. House Flipper 2 je opravu pastvou pre oči.

House Flipper 2 je horúcou novinkou a nemá úplne najnižšie požiadavky na hardvér. Je síce oveľa lepšie optimalizovaný, než predchádzajúci diel, a veľmi ma potešilo, že dĺžka načítacích obrazoviek sa skrátila iba na niekoľkosekundové, avšak stále je potrebné vlastniť výkonnejšie zariadenie, aby vám hra dobre išla. Na pracovnom notebooku s integrovanou grafikou ju určite nerozbehnete. Poobzerajte sa tak po hernom počítači alebo hernom notebooku , s ktorým budete mať herný zážitok plynulejší a celkovo príjemnejší. Nemusíte sa báť, ide to aj s obmedzeným budgetom. Stačí sa pozrieť po predvádzacom počítači alebo notebooku, ktorý zoženiete lacnejšie aj o niekoľko tisíc.

Aké má teda hra herné požiadavky?

Procesor: AMD Ryzen 5 3rd gén / Intel Core i5 10th gén

Grafika: AMD Radeon RX 5700XT 8GB / NVIDIA RTX 2070 8GB

RAM: 16 GB

Hra zaberie 6 GB na SSD disku.

Ja osobne som hrou úplne nadšená. Už jednotka ma veľmi bavila a dvojka je veľmi vydareným pokračovaním, ktorému sa podarilo napraviť chyby z predchádzajúceho dielu. Grafika je krásna, ovládanie intuitívnej a najmä dopamínovej vlny, ktoré sa dostaví po každej vydarenej rekonštrukcii, ma pri hre drží doslova prikovanú. Určite odporúčam pre všetkých, ktorí majú radi nenáročné, odpočinkové hry.