Medieval Dynasty: Preži v stredovekom svete a založ si svoju vlastnú slávnu dynastiu

Medieval Dynasty je hlboká a komplexná hra, ktorá v skutočnosti obsahuje štyri hry v jednej - survival, simuláciu, roleplaying a stratégiu. Hra vznikla pod taktovkou poľského štúdia Render Cube a do predbežného prístupu bola spustená v roku 2020. V septembri roku 2021 potom prešla z predbežného prístupu do plného vydania. Štúdio sa ale o hru naďalej stará a vypúšťa pravidelné aktualizácie. V tej poslednej spustili podporu multiplayera.

Ťažká cesta z predbežného prístupu

Pri hre som bola od jej začiatku. Hneď, čo vyšla v predbežnom prístupe, som ju zakúpila a musím povedať, že začiatok hrania bol viac ako komický. Chaotický tutoriál na začiatku, kde ste v podstate hodení do hry a príďte si na skoro všetko sami alebo napríklad vtipné bugy boli na každodennom poriadku. Teraz je ale hra viac-menej optimalizovaná, všetky zážitok kaziace bugy boli odstránené – alebo aspoň ich väčšina – a ja si konečne užívam hladkú jazdu milým príbehom. O čom teda hra vlastne je?

RPG, survival alebo stratégie?

Predstavte si, že by sa populárna hra Kingdom Come spojila s farming simulátorom, do toho pribudol survival prvok – teda by ste si museli dávať pozor, či sú uspokojené všetky vaše potreby ako je hlad, smäd a potreba byť v teple a ešte navyše si budete musieť. postaviť svoj dom a tiež vybudovať celú dedinu pre ďalších obyvateľov , ktorí sú momentálne bez domova. A nielen to – obyvatelia musia z niečoho žiť, takže im budete musieť zaistiť prácu a dostatok jedla či vykurovacieho dreva, aby vôbec prežili prvú zimu. Hra sa snaží byť veľmi realistická, ale to znamená, že je v nej obsiahnutých mnoho mechaník. Hra vás ťahá rôznymi smermi a dáva vám možnosť stráviť čas buď plnením úloh – pretože každý niečo chce, alebo vám dáva možnosť pracovať na svojom dome alebo sa môžete hneď pustiť do stavby celej dediny. Simulácia a stratégia idú celkom ruka v ruke, rovnako ako simulácia a prežitie. Roleplaying je časť, ktorá je trochu odpojená od všetkého ostatného, ale stále je tu pre ňu nejaký malý priestor.

O čom je príbeh?

Nemôžete si vytvoriť vlastnú postavu - tá je vopred daná. Hráte za mladého chlapca Racimira, ktorý prišiel o rodičov vo vojne a hľadá svojho strýka, o ktorom počul ešte ako malý chlapec , ale nikdy sa s ním nestretol. Dúfa, že u neho nájde podporu a dočasné zázemie, než sa zvládne postaviť na svoje vlastné nohy. To však tak úplne nevyjde podľa očakávania. Keď sa konečne dostane do dedinky Gostovia, kde by mal byť podľa všetkého strýko starostom, dozvedá sa, že strýko je už dávno po smrti a dedičstvo v podstate neexistuje. Súčasný správca dediny vám však povie, že z dlhoročného priateľstva k vášmu strýkovi vám dovoľuje zabrať si na mape akúkoľvek voľnú pôdu a postaviť si tam dom. Avšak suroviny a peniaze si na to budete musieť zohnať sami. A tak začína Racimirova, a vlastne aj vaša cesta, ktorá vás má doviezť k veľkým veciam. Budete musieť zohnať nástroje, pozbierať kamene, vyrúbať stromy, nazbierať trstina a postaviť si malý skromný príbytok a začať premýšľať, ako prísť k peniazom . Pretože aj keď ste dostali povolenie na zabránenie pôdy, musíte z nej platiť dane kráľovi. Príbeh od tejto chvíle plynie postupne a iba prostredníctvom hlavných úloh. Od každého obyvateľa, pre ktorého niečo urobíte, sa dozviete kúsok skladačky príbehu vášho strýka a čoskoro vám začne dochádzať, že nešlo práve o čestného a morálneho človeka, ale skôr o muža, ktorý vedel využiť každú príležitosť vo svoj prospech. Pôjdete v jeho šľapajach alebo si vyšľapete svoju, inú cestu?

Kde začať, keď nemáte nič

Ako som už písala vyššie, na začiatku vás jednoducho hra hodí do vody a plávajte, ako viete. Nie je ihneď zrejmé, ktoré tlačidlá stlačiť av akom poradí veci robiť. UI hry je naozaj záhadné a aj keď sú najdôležitejšie ovládacie prvky zobrazené na obrazovke, odporúčam otvoriť „možnosti“ a pozrieť sa, aké klávesy sú priradené akým akciám. Napríklad kláves P zmení pohľad z prvej osoby na tretiu osobu, na stavanie sa musíte prekliknúť do budovateľského módu, ľavým kliknutím myši staviate, pravým upgradujete atď. Našťastie mnoho vecí sa zmenilo po posledných aktualizáciách, ale zmätenosť v niektorých veciach stále zostáva. Vec, ktorá ma osobne veľmi štvala, je absencia rýchleho cestovania. Kúpa koňa alebo osla vyžaduje najskôr postavenie stajne, ale ani získanie jazdného zvieraťa nejako nezjednoduší cestovanie. Jazdecké zvieratá sú ťažko ovládateľné, nie sú rýchle a sú drahé na údržbu. Navyše sa môžete stretnúť s kancom alebo dvoma a aj keď sa chránite sami, musíte chrániť aj zviera. Takže jazda na koni môže byť vo finále skôr na obtiaž. Mapa síce nie je nejako extrémne veľká, avšak Racimir nie je žiadny zdatný bežec. A než sa presunie do vzdialenejších dedín, môže byť už aj koniec dňa. Úlohy sú skvelým pomocníkom, ako si na začiatku hry pomôcť k peniazom a prípadne aj k niektorým surovinám, ktoré nemožno nájsť, iba kúpiť. Väčšina je na začiatku jednoduchá – napríklad zabiť vlkov v lese, vyrúbať stromy alebo pomôcť postaviť palisádu. Bohato si tak vystačíte so základnými nástrojmi – ako je sekera, krompáč alebo primitívny lúk. Čo sa potom týka platenia daní, na tie máte oveľa viac času, pretože zhromaždiť väčšie množstvo peňazí nie je na začiatku vôbec žiadna sranda.

NPC majú občas mozgovú hmlu

Tvorcovia sa snažili dať každému NPC svoj vlastný režim. Môžete ich tak v rôznu dennú dobu vidieť, ako odpočívajú pri ohni, pracujú na poli, starajú sa o zvieratá alebo vyrábajú veci. Občas nie je ľahké nájsť konkrétneho obchodníka, pretože sa v každý čas nachádza niekde inde (alebo sa jednoducho zasekne niekde na ceste – to sa stáva až veľmi často. Našťastie v momentálnej verzii hry už sú obchodníci označení ikonkami, takže sa môžete na mape pozrieť, kde sa práve nachádza, občas ich ale nájdete na naozaj nečakaných miestach, nie je nijako zvláštne, pokiaľ sa NPC zatúla do lesa, kde sa zasekne pri strome alebo sa napríklad zasekne o plot. dabingom a zložité stromy dialógov bez dabingu Niekedy sú prítomné obaja, ale v týchto situáciách hovorený dialóg povie iba jednoduchú vetu alebo pár slov, zatiaľ čo na obrazovke sú detailnejšie možnosti, čo je skvelé, pretože máte rýchlejší prehľad o možnostiach, ale má to tiež svoje úskalia Napríklad sa za danou odpoveďou skrýva oveľa viac, než ide na obrazovke vidieť a vy potom budete výsledkom konverzácie nemilo prekvapenie, zase si ale nemusíte robiť starosti, že dabing nedokáže držať krok s textom. V hre nie sú tiež žiadne cut scény. Občas sa tiež stane, že hra nezaregistruje nejaké vaše rozhodnutie a niektoré NPC potom majú zvláštne komentáre.

Dokážete prežiť?

Zo začiatku hry budete riešiť hlavne survival stránku. Musíte získavať mnoho zdrojov a zabezpečiť, aby boli čerstvé, a nájsť jemnú rovnováhu bez vyčerpania zdrojov alebo peňazí. Namiesto používania mostov môžete vliezť do rieky a naplniť si všetky čutory vodou na pitie. Musíte starostlivo sledovať hodnoty pre hlad a smäd. Pokojne si môžete naplniť vrecká čerstvým jedlom z krčmy, ale nesmiete ich tam nechávať príliš dlho, pretože sa po niekoľkých dňoch pokazí a vo vašom inventári budete mať len pokazené pokrmy, ktoré vás môžu otráviť. Zároveň musíte jesť často, niekoľkokrát denne, a to nie je ľahká úloha. Musíte tiež niekde spať, takže postaviť si jednoduchý dom bude vaša priorita číslo jedna. Pokiaľ nemáte dostatok peňazí na stravovanie sa v krčme, budete musieť založiť pole a vypestovať si suroviny. Lenže pokiaľ si neupgradujete dom, nemôžete variť a ste odkázaní len na surovú stravu. Mäso získate lovom – lenže na to potrebujete lúk a šípy alebo si musíte vyrobiť pasce. Čoskoro tiež zistíte, že základné nástroje vám nestačia a je potrebné zaobstarať oveľa lepšie. Bez peňazí to ale nepôjde. A bez pomoci už vôbec nie. Dôjde vám, že na jednoduchší život potrebujete viac ľudí. A odpoveďou je založiť dedinu a zohnať šikovných remeselníkov, ktorí tu s vami budú žiť.

Strategické riadenie dediny

Aj keď si sami seba možno nepredstavujete ako správca dediny, pretože je to veľa práce, bez toho sa v hre veľmi nepohnete. Zháňanie jedla a iných základných potrieb zdržuje od ostatných vecí, tak rovnako ako obrábanie poľa či starostlivosť o zvieratá. Keď to ale zadáte dedinčanom, odpadne vám veľké množstvo práce. Napríklad, čo sa týka jedla – veci sa zjednodušia, keď si vytvoríte vlastnú dedinu a necháte dedinčanov uložiť jedlo pre vás pripravené na jedenie. Potom si môžete len tak vziať niečo čerstvé na jedenie, zatiaľ čo sa prechádzate po mape a plníte misie dávané rôznymi postavami. To isté platí aj o zvieratách – prácu môžete delegovať na dedinčanov a výsledkom budú spokojné zvieratá, ktoré budú produkovať zásoby vajec či mlieka. A pokiaľ lov nie je vaša silná stránka, vždy z nich môžete získať mäso. Keď postavíte krčmu, zo získaných surovín budú dedinčania variť jedlá či piecť pečivo. Rybárska chatrč so schopnými rybármi vám zase zaistí zásoby rybieho mäsa – a pokiaľ zvládnete postaviť aj sušiak, nasolené sušené rybie mäso vám vydrží celú zimu. Dedinčania vám tiež môžu vyrobiť dostatočnú zásobu nástrojov, ak im poskytnete kováčsku dielňu. Tiež si sami naštiepajú drevo na zimu, či automaticky pôjdu obrábať polia, pokiaľ im v stodole necháte potrebné nástroje spolu so semienkami. Dedinčanov, ktorí nemajú domov a môžu s vami odísť do dediny, nájdete v každom mestečku, kde sedia pri ohni a nemajú čo na práci. Jednoducho ich stačí pozvať, priradiť im dom a dať im prácu. Pokiaľ ale nebudú šťastní, nebudú ani produktívni. Musíte im zaistiť dostatok jedla, vody, teplého oblečenia a tiež im dať zmysluplnú prácu. Každý dedinčan má svoje schopnosti, ktoré si môžete pozrieť a podľa toho im priradíte pracovnú pozíciu. Čím viac bodov schopnosti na danej pozícii majú, tým viac budú šťastní a výkonní. Môžete spravovať vaše osídlenie odkiaľkoľvek na mape, ale vždy sa uistite, že každý je dobre kŕmený a spokojný. Scenár vyžaduje, aby ste v stanovených fázach stavali určité budovy, a ak v začiatkoch hry napríklad postavíte veľké množstvo domov, možno budete musieť neskôr búrať a nahradiť ich inými budovami. Zatiaľ čo na začiatku hry ide len o vás, neskôr v hre musíte zaistiť nielen vlastné prežitie, ale aj celé komunity. Zároveň môžete dedinčanom umožniť, aby zakladali rodiny – stačí do jedného domu umiestniť muža a ženu. Po nejakej dobe sa tí dvaja vezmú a môžu splodiť potomkov. Myslite ale na to, že žena nebude môcť približne 3 roky pracovať, aby sa mohla postarať o dieťa.

Postaviť dom, splodiť syna, zasadiť strom

Ako už názov sám napovedá, primárny cieľ hry je založiť rodinu a tým potencionálnu dynastiu, ktorá vojde do dejín. Počas hry získavate reputáciu u kráľa - a to ako kladnú, tak aj zápornú. Zvyšovať ju môžete plnením úloh dedinčanov, platením daní a občas dedinu navštívi aj kráľovský posol, ktorý má špeciálnu sortu úloh za veľa reputačných bodov. Pokiaľ všetko stihnete splniť, reputácia sa vám zvýši, pokiaľ ale zlyháte, reputácia vám klesne. Na veľkosti reputácie tiež záleží výška daní a to, ako s vami ostatní NPC jednajú. Vysoká reputácia vám tiež pomôže pri hľadaní manželky. Vybrať si môžete akúkoľvek dospelú ženu, ktorá už nie je vydatá a začať sa jej dvoriť. Je už potom len na vás, či budete šarmantný a očarujúci alebo ju rovno uplatíte drahými darmi. Ja osobne odporúčam hľadanie ženy až na dobu, kedy budete mať založenú a fungujúcu dedinu – predsa len, žiadna žena sa nenasťahuje do polorozpadnutého domu s nulovou zásobou potravín. Pokiaľ ste ale pri dvorení úspešní a vaša vyvolená vám povie áno, získali ste partnera na celý život. Teda – len pokiaľ sa vám aj naďalej bude dariť a budete sa o svoj vzťah starať. Rovnako ako v reálnom manželstve, aj tu musíte so ženou tráviť čas, komunikovať s ňou a dávať jej darčeky. Keď ju budete ignorovať, a jej level náklonosti spadne na nulu, opustí vás a pokiaľ máte nedospelé deti, vezme sa so sebou. Môže vás tiež opustiť aj v prípade, že nezvládnete nazhromaždiť dostatok jedla, teplého oblečenia alebo dreva. Skrátka, keď sa o ňu nebudete starať so všetkým, už ju nikdy neuvidíte.

Stredovek na vlastnej koži

Pokiaľ ide o aspekt simulátora stredovekého života, hra má pomerne veľa čo ponúknuť a je naozaj málo čo vytknúť. Môžete stráviť značnú časť času len zbieraním zdrojov, budovaním infraštruktúry a chôdzou z bodu A do bodu B. Nezabudnite, že neexistuje rýchla cesta a kôň vám vôbec nepomôže. Docela dosť častí hry je o strastiplnej chôdzi. Našťastie, vývojári sa snažili, aby každá cesta bola jedinečná a krásna, a je zábavné naraziť na náhodné zvieratá, ktoré sa preháňajú po lesoch . Prostredie je skutočne krásne a grafika realistická. Ak budete počuť divné zvuky v lese, je lepšie utekať ako sa zdržiavať a snažiť sa zistiť, odkiaľ zvuk ide. Pravdepodobne sa totiž na vás chystá zaútočiť nejaké zviera. A že je ich v lesoch požehnane. Narazíte tu klasicky na jelene a lane, líšky a zajace . Hlbšie v lese môžete uvidieť aj jazveca, diviaka či pri rieke bobra. Keď sa ale zatúlate do zlých miest, často vás môže napadnúť svorka vlkov, ktorú nie je ľahké odraziť. A najtuhší zvierací súper v hre, ktorý žije v hornatej časti mapy, je medveď či obrí žreb.

Vybudujte čokoľvek

Aj keď hra samozrejme má obmedzenia v počte budov, tieto obmedzenia sa vzťahujú na levely – to znamená, že čím väčšiu reputáciu dosiahnete, tým väčšiu dedinu môžete postaviť. Aj tak však máte v hre veľkú slobodu. Môžete si vybrať akékoľvek miesto na mape, kde osadu založiť. K dispozícii potom máte základnú sadu domov podľa veľkosti. Sami sa potom rozhodnete, či chcete stavať dom zo slamy, z dreva alebo sa rovno pustíte do odolného kamenného príbytku. Postavené domy potom možno vylepšovať, čiže zatepľovať. A tiež tu máte možnosť dekorovania – zdobené dvere, okenice, zvieracia koža namiesto koberca, kvetináčky na okná, police či kvetinové girlandy – prispôsobte si domov podľa svojho. Dedinu môžete ohraničiť palisádou či kamenným múrom, tak rovnako môžete všetkým dedinčanom plotom vyhradiť ich vlastný pozemok, kam si môžu umiestniť lavičku so stolom či kaďa na umývanie. Na okraji dediny si môžete vyhradiť neobmedzené množstvo polí, kde sa budú pestovať plodiny. Stačí, ak na každé jednotlivé pole zasadíte konkrétny druh semien – jačmeň, ovos, slnečnicu alebo nejaký druh zeleniny. Dedinčania si túto voľbu zapamätajú a ďalšie roky budú už sadivo vykonávať sami. Môžete založiť aj svoj vlastný sad az ovocia robiť marmelády, piecť ovocné koláče alebo z nich páliť pálenku. Čo sa týka zvierat, môžete chovať kone a oslíky, z farmárskych zvierat potom sliepky, kačice, ošípané, ovce, kozy a kravy. V dedine môže tiež žiť rybár so svojou rybárskou chatrčou, ktorý do spoločnej špajze dodá rybie mäso. Domov tu nájde aj tkáčka, ktorá sa postará o teplé zimné oblečenie pre všetkých dedinčanov. Nevyhnutný je aj kováč, pretože dedinčania aj vy sami budete potrebovať solídnu zásobu kvalitných nástrojov na prácu.

Vizuálna stránka

Ak sa Medieval Dynasty niečo rozhodne nedá uprieť, je to grafická stránka. Príroda je naozaj krásna a bohatá, vývojári sa s ňou naozaj vyhrali. Skvelý pohľad je aj na vašu vybudovanú dedinu. V lete všade zreje zlatisté pole, na námestí sa kopia tržné stánky a za potokom sa ozývajú husi. Keď sa zotmie, rozžiaria sa pochodne aj lucerny a ulice mestečka zaleje útulné zlatisté svetlo. Dedinčania posedávajú na lavičkách pri ohňoch alebo idú do krčmy, kde sa bavia. Rozhliadnuť sa je rýdza radosť. Hra je z prvej osoby, ale ide ju hrať aj z tretej. Všetko podčiarkuje aj nerušivá príjemná stredovekom inšpirovaná hudba a človek má naozaj pocit, že sa nachvíľu prepadol do úplne iného sveta. Naozaj som veľa času strávila iba tým, že som chodila po mape a kochala sa panorámami.

Medieval Dynasty patrí medzi indie hry, avšak na svojom lacnom pracovnom notebooku si ju rozhodne nezahráte. Pokiaľ teda nevlastníte herné zariadenie, odporúčam sa poobzerať hernom počítači alebo hernom notebooku , záleží, čo vám bude viac vyhovovať. Ide to aj s malým budgetom – skúste si pozrieť našu ponuku predvádzacích počítačov a notebookov, kde nájdete herné delá za skvelú cenovku. Aké sú teda odporúčané požiadavky?

PROCESOR: Intel Core i5/i7 4GHz alebo Ryzen 5 4 GHz

GRAFIKA: GeForce GTX 1660 / Radeon RX 590)

RAM: 16 GB

Hra zaberie 10 GB miesta na SSD disku.

Hra ma bavila. Páčilo sa mi spojenie budovateľskej stratégie so simuláciou a RPG prvkami. Vizuálne je hra skutočne nádherná. A pokiaľ si človek zvykol na ovládanie, tak po pár hodinách už to bolo úplne jednoduché. Optimalizácia bola dobrá, nepozorovala som žiadne výrazné poklesy FPS. Jediné, čo trochu zamrzelo je nie príliš dobrá česká lokalizácia, a občasné bugy, kedy sa NPC alebo priamo aj hlavná postava niekde nepríjemne zasekne.