Návrat ku koreňom ťahových hier vo veľkom štýle - Songs of Conquest

Pripravte sa na cestu časom do éry, keď ťahové stratégie vládli svetu počítačových hier! Song of Conquest je sympatickým splnením sna všetkých nás, ktorí sme mladosť prežili s klasikami ako Heroes of Might and Magic III. Predstavte si tú nostalgickosť; ten hlboký zážitok, ktorý sa vám teraz, vďaka švédskemu štúdiu Lavapotion, dostáva v novom, ale napriek tomu známom háve.

Nová ťahovka

Songs of Conquest je ťahová stratégia, ktorú vyvinulo švédske štúdio Lavapotion. Songs of Conquest kladie dôraz na nutnosť rozhodovania, taktizovania a plánovania. Každý hráč začína s obmedzeným počtom jednotiek rozdelených do maxima troch skupín, čo bráni vytvoreniu extrémne silnej armády bez predchádzajúceho rozvoja. Toto obmedzenie prináša dynamickejšie tempo hry a nutnosť starostlivejšieho plánovania. Herný systém umožňuje postupné odomykanie nových slotov pre jednotky a rozširovanie kapacity jednotiek cez drahý výskum a výstavbu špecifických budov. Táto rastúca obtiažnosť pomáha udržať rovnováhu hry a zabraňuje repetitívnej nude.

Kópia Heroes of Might and Magic?

Zatiaľ čo obe hry zdieľajú základné herné princípy, ako je vedenie hrdinov, zbieranie surovín, stavba miest a vedľajšie taktické boje, "Songs of Conquest" pristupuje k týmto aspektom s niekoľkými inováciami a odlišnosťami, ktoré vytvárajú unikátny herný zážitok. Graficky „Songs of Conquest“ oživuje retro pocit pomocou kombinácie pixel artu s 3D efektmi, čím vytvára klasický, ale moderný vizuálny vzhľad. Na druhú stranu, "Heroes of Might and Magic" sa vyznačuje realistickými vizuálnymi štýlmi, ktoré v priebehu rokov presunuli sériu od 2D k podrobnejším 3D grafikám. To z nich robí výrazne vizuálne odlišné hry. Čo sa boja týka, "Songs of Conquest" drží veci jednoduchšie a ľahko prístupné bez toho, aby obetovalo strategickú hĺbku. Naproti tomu "Heroes of Might and Magic" ponúka komplexnejšie a mnohorozmernejšie taktické bitky, ktoré vyžadujú dobre premyslenú stratégiu a znalosť mnohých dostupných jednotiek a kúziel. Hudobne "Songs of Conquest" prináša intímnejšie hudobné score, ktorý dopĺňa jeho grafický štýl a hernú atmosféru, zatiaľ čo "Heroes of Might and Magic" je známe svojou epickou a orchestrálnou hudobnou zložkou, ktorá podkresľuje grandiozitu tohto fantasy sveta. Napokon, "Songs of Conquest" ponúka svieži a inovatívny prístup k vývoju hier vo svojom žánri, zdôrazňuje originalitu a osobitosť vo svojich herných mechanikách a frakciách. Naopak, "Heroes of Might and Magic" skôr stavia na osvedčených princípoch, s dôrazom na detailný vývoj a rozširovanie svojich systémov. Obe série sú cennými príspevkami k strategickým fantasy hrám, každá s vlastným jedinečným prístupom, ktorý oslovuje rozdielne typy hráčov. Alebo zasa sa ukazuje, že keď dvaja robia to isté, nie je to nutne to isté. A tiež to nie je nutne zle.

Herné režimy

Hlavné lákadlá hry sú dva základné singleplayer režimy: kampane a Conquest, čo je skirmish mód bez príbehového pozadia. Tieto režimy poskytujú hlboké strategické myslenie a plánovanie, čo ocení každý fanúšik žánru. Hra tiež ponúka možnosť multiplayeru, či už si chcete zahrať proti živým hráčom, alebo proti umelej inteligencii. Vrelo odporúčam vyskúšať aj hotseat mód, ktorý je ideálny pre večery s priateľmi. Songs of Conquest ponúka bohaté možnosti herných režimov. Hráči môžu vybrať medzi solo kampaňovými príbehy, ktoré sú starostlivo navrhnuté s dôrazom na narratív a rozvoj postáv, alebo voliť balíčky máp pre hru proti počítačovým alebo ľudským protivníkom v multiplayeri. Jednotlivé kampane sa zameriavajú na unikátne frakcie a hrdinov, odhaľujúc ich motiváciu, históriu a postupy v boji proti ostatným kráľovstvám a entitám. To dodáva každej kampaňovej hre hĺbku a kontext, spájajúci hráčov s univerzom hry a jej postavami. Sólo kampane využívajú príbeh na prehĺbenie pochopenia unikátnych aspektov hry, ako sú špecifické výhody jednotlivých frakcií, spôsoby využitia mágie a strategického vedenia vojsk. Postupom v kampaňovom režime sú hráči postavení pred rôznorodé scenáre so špecifickými cieľmi, ktoré často vyžadujú použitie premyslenej taktiky a adaptáciu na nečakané situácie. Multiplayer umožňuje hráčom zmerať svoje strategické myslenie a zručnosti vo vedení vojsk proti ostatným hráčom v priateľskom alebo súťažnom prostredí. Tento mód ponúka jedinečnú príležitosť pre hráčov, aby prispôsobili a testovali vlastné stratégie proti rôznorodým herným štýlom ostatných, čo prináša novú úroveň výzvy a zábavy. Príbeh v Songs of Conquest je dynamický a prispôsobuje sa voľbám hráčov, čo znamená, že každá cesta cez hru môže priniesť odlišné zápletky a odhalenia. Hlavný naratív sa točí okolo dávnych legiend a konfliktov medzi mocnými kráľovstvami. Hráči sú vtiahnutí do epického príbehu plného mágie, zrady a hrdinstva, kde každá bitka a diplomatické rozhodnutie ovplyvňuje budúcnosť ich ríše a osud sveta. Príbehové línie sú odovzdávané cez dialógy, cieľové úlohy a unikátne scenáre, ktoré pútajú hráča a motivujú ho k skúmaniu sveta a jeho tajomstva. Songs of Conquest sa snaží odstrániť zbytočné a nudné prvky hrania a pritom rozširuje komplexnosť tam, kde je to potrebné. Po dobytí mesta je možné v dedinách stavať špeciálne budovy na najímanie potvor z rôznych miest bez nutnosti pendlovania hrdinov medzi mestami, čo strategicky zefektívňuje hru. Táto optimalizácia zrýchľuje tempo hry a znižuje potrebu sledovania slabých hrdinov na mape.

Svet plný mágie a zaujímavej frakcie

Každý hrdina v hre má schopnosť používať široké spektrum kúziel, závislé od dostupnosti esencie a ich farebnej kombinácie. Hráči môžem získavať esenciu strategickým výberom jednotiek, ktoré generujú potrebný typ many. Hra umožňuje použitie rôznorodých kúziel, od teleportov a reťazových bleskov až po liečivú mágiu, čo umožňuje hráčom taktickú flexibilitu a poskytuje bohaté možnosti na návratnosť kúziel v priebehu ťahov. Hra ponúka množstvo frakcií, z ktorých každá prináša jedinečné bojové štýly a stratégie, ktoré výrazne ovplyvňujú priebeh hry a spôsobu, akým hráči plánujú svoje víťazstvo. Songs of Conquest majú v tejto chvíli štyri parádne spracované hrady. V mestách kráľovstva Arleon nájdete ľudských šermiarov, lukostrelcov a rytierov na koňoch, ale aj „víli“ bojovníkov a mocných druidov, ktorí zasypávajú protivníkov kúzlami. Barónstvo Loth je zase nemŕtvou frakciou, ktorá má okrem kostlivcov a prízrakov aj smrtiace strelecké toxikológy a kultistami. Medzi močiarovými jednotkami Rana nájdete šamanov, žabí nájazdníkov, korytnačích bojovníkov, ale aj mocných drakov. No a medzi žoldnierov Barya si zase zahráte za mušketierov, bombardérov, nebezpečné hyeny alebo kopijníkov. Jedným z kľúčových prvkov, ktorý odlišuje frakcie, je druh esencie, ku ktorej majú prirodzenú predispozíciu. Esencia je zásadným prvkom, ktorý ovplyvňuje nielen možnosti skúmania a vylepšenia, ale aj typy kúziel, ktoré môžu byť počas boja použité. Napríklad, frakcia s prevahou esencie rádu sa špecializuje na defenzívne a pacifikačné kúzla. Taká frakcia teda môže preferovať taktiku, kde kladie dôraz na obranu a využitie kúziel na ochranu svojich jednotiek a slabších bodov, zatiaľ čo postupne oslabuje nepriateľa, než zasadí rozhodujúci úder. Tento štýl hry vyžaduje starostlivú prípravu a strategické umiestnenie jednotiek na bojisku. Na druhej strane, frakcie orientované na esencie chaosu sa zameriavajú na agresívne taktiky a deštrukčné kúzla, čo ich predurčuje na vedenie rýchlych a priamych útokov, v ktorých dominuje silové riešenie konfliktov s cieľom rýchlo rozhodnúť bitky v ich prospech. Každá jednotka v hre, na základe svojej prítomnosti na bojisku, generuje určitý typ esencie, čo otvára ďalšie strategické možnosti v podobe skladby vojska. Správna kombinácia jednotiek a ich levelovania, spolu s nositeľnými artefaktmi a schopnosťami hrdinu, môžu hráčom umožniť rozohrať devastujúce prvé ťahy za použitia mocných kúziel, ktoré môžu zásadne ovplyvniť priebeh celej bitky. V konečnom dôsledku vytvára kombinácia predností frakcie, typov esencie a stratégií boja veľmi rôznorodé prostredie, kde hráči musia neustále adaptovať svoje plány a taktiky v reakcii na akcie ich protivníkov a premenlivé podmienky na bojisku. Mastery v používaní esencie a vhodnej kombinácii jednotiek s taktickým rozmiestnením na mape a vhodným využívaním terénu sa stávajú kľúčovými aspektmi vedúcimi k víťazstvu. Hra ponúka aj editor máp, ktorý umožňuje hráčom vytvoriť vlastné kampane a scenáre. Tento nástroj je jednoduchý na používanie, ale ponúka dostatočnú hĺbku, aby boli hráči schopní realizovať svoje kreatívne vízie.

Stavanie miest a zbieranie surovín

Vo "Songs of Conquest", proces zbierania surovín a stavania miest predstavujú kľúčové aspekty hrateľnosti, ktoré ovplyvnia schopnosť hráčov rozvíjať svoje kráľovstvo, narukovať jednotky a vykonávať kúzla. Každý typ suroviny má zásadný význam v ekonomike hry a je nevyhnutný pre určité aspekty vývoja, čo núti hráča starostlivo plánovať, ako na linke vrkoče alebo ocieľu, tiež aké suroviny zbierať a ako ich efektívne využívať. Zber surovín nie je pasívny; vyžaduje aktívny prieskum mapy, obsadzovanie kľúčových lokalít, ako sú bane a sadovníky, a ochranu týchto zdrojov pred nepriateľskými frakciami. Stavanie miest v "Songs of Conquest" je rovnako dynamické a má mnohostranný vplyv na priebeh hry. Mestá fungujú ako základne, z ktorých hráči regrutujú jednotky, vykonávajú výskum a prístup k rozmanitým vylepšeniam, ktoré posilňujú jednotky alebo poskytujú špecifické výhody. Každá stavba v meste spotrebuje určité množstvo surovín a času na výstavbu, čo si vyžaduje dôkladné rozhodnutie o tom, ktoré budovy majú byť postavené alebo vylepšené ako prvé. Navyše, rozhodnutie hráča o tom, ktoré mestá majú vylepšovať a investovať do nich, môže významne ovplyvniť schopnosť brániť svoje územia alebo rozširovať svoju moc na nové územia. Jednotlivé budovy v meste majú rôzne funkcie, od kasární na trénovanie vojakov po laboratóriá, kde môžu byť kúzelníci cvičení a magické artefakty vyrobené. Výber a rozloženie týchto stavieb ovplyvní štýlom hrania, armádnu skladbu, a dokonca aj stratégiu hrdinov na bojisku. Okrem toho môže stavba špecifických pamiatok a decoratorových objektov prispieť k rozšíreniu vplyvu frakcie a posilniť morálku jednotiek. Rovnováha medzi zbieraním surovín a stavaním miest vyžaduje od hráčov, aby boli proaktívne a strategicky zamýšľaní, pričom musia neustále prispôsobovať svoje taktiky meniacej sa situácii na mape. Hra uvádza prepracovaný ekonomický systém, kde každý aspekt – od zberu surovín, cez kategorizácie mesta, až po rozvoj vojenskej sily – je starostlivo integrovaný, aby poskytol bohaté a zadávané herné prostredie, ktoré odmeňuje starostlivé plánovanie a adaptabilitu.

Hudba a vizuál

Pixel art, ktorý je tu použitý, nielenže zaujme svojou detailnosťou a farebnosťou, ale taktiež skvele rozlišuje jednotlivé jednotky a hrdinov, čo zaisťuje, že každý prvok v hre je na prvý pohľad jasne identifikovateľný. Tento vizuálny štýl nielen zvýrazňuje unikátnosť každej frakcie a role, ale taktiež dodáva k bojovým scénam viac dynamiky a vizuálneho apelu. Každý hrdina má svoj špecifický design, ktorý nielen reflektuje jeho charakterové rysy, ale zároveň prispieva k celkovej atmosfére hry. Budovy sú vybavené bohatými animáciami a plné malých detailov, ktoré hru oživujú. Ja osobne veľmi pixelový art nemusím a trochu ma to sklamalo. Avšak hra mi to vykompenzovala naozaj zábavnou hrateľnosťou. Hudobné aranžmány sú starostlivo prispôsobené rôznym hrateľným situáciám, od napínavých bitiek až po pokojnejšie momenty počas budovania a strategizácie. Týmto spôsobom hudba nielenže dopĺňa vizuálnu stránku hry, ale aj aktívne prispieva k celkovej atmosfére a ponoreniu do sveta hry. Skladby pôsobia intímnejšie, čo podporuje zážitok z preskúmavania máp a strategického plánovania. Hudobný sprievod v hre zahŕňa širokú škálu nástrojov a hudobných štýlov, čo napomáha k vytvoreniu pocitu unikátnosti a rozmanitosti pre každú frakciu a scénár.

Hra Songs of Conquest je novinkou a to znamená, že na optimálne nasadenie tejto hry budete potrebovať vhodný herný hardvér. Našťastie vďaka pixelovej grafike nie sú nároky nejaké prehnané, avšak čisto pracovné počítače alebo notebooky s integrovanou grafikou sa pri pokuse o spustenie hry môžu stretávať s problémami. Avšak nie je potrebné zúfať, ak váš súčasný hardvér nestačí, vždy si môžete zaobstarať nový herný stroj. A to dokonca aj lacno. Ako je to možné? Poobzerajte sa po predvádzacích herných počítačoch alebo herných notebookoch. S výraznou zľavou môžete získať výkonné herné zariadenie, ktoré túto hru aj iné podobné hry rozbehne bez jedinej chybičky. Aké sú teda požiadavky?

PROCESOR: i5 Dual Core or Ryzen 5

GRAFIKA: GTX 970/RX 570

RAM: 16 GB

Hra zaberie 4 GB miesta na SSD disku.

Každá chvíľa strávená v hre bola ako malé dobrodružstvo plné taktizovania, objavovania, bojovania, ale aj budovania. Už dlho som sa nestretla s tak pútavými kampaňami, ktoré ma bavili hodinu za hodinou, turnaj za turnajom. A k tomu všetkému, moja radosť bola umocnená, keď som zistila, že hra je už dostupná v slovenskom jazyku vďaka fanúšikovskému prekladu. A musím povedať, klobúk dole pred prácu, ktorú prekladatelia odviedli. Kvalita prekladu je na veľmi vysokej úrovni, čo moje herné zážitky iba umocnilo. Z celej hry na mňa dýchala nostalgia, pretože séria Heroes bola veľká súčasť môjho detstva, avšak určite sa za mňa nejedná o nejakú lacnú kopírku, ktorých tu bolo už počas rokov viac ako dosť. Pixelová grafika spočiatku vo mne vyvolala zmiešané pocity. Mám k pixel artu nie úplne vrelý vzťah, a tak som si musela chvíľu zvykať. Napriek tomu, po niekoľkých hodinách hrania som si pixelový svet zamilovala a dokonca som začala oceňovať, ako tento štýl umocňuje atmosféru a pocit z hry. Celkovo vzaté, Songs of Conquest je pre mňa hra, ku ktorej sa rada vrátim, keď si budem chcieť opäť pripomenúť staré dobré časy, ale zároveň zažiť niečo nové. Je to skvelá zmes nostalgie, dobrodružstva a stratégie, ktorá každému priaznivcovi žánru ponúkne to najlepšie. Hre odpúšťam jej drobné nedostatky, pretože zážitok z hrania a príjemne strávený čas prevažujú nad všetkým.