Stray: Preskúmajte dystopický svet v koži túlavé mačky

Stray je unikátna a očarujúca videohra, ktorá vás zavedie do sveta plného mačiek a robotov. Vyvíjaná spoločnosťou BlueTwelve Studio, Stray je akčná adventúra, ktorá ponúka pútavý príbeh, inovatívnu hrateľnosť, štýlové grafické spracovanie a sprievodný soundtrack, ktorý zvýrazňuje atmosféru hry. V bližšie nešpecifikovanej budúcnosti sa s typickou mačacou zvedavosťou môžete pustiť do preskúmavania bezútešného betónového mesta, ktorého zdanlivo jediným uvedomelým organickým životom je agresívna, všetko požierajúca háveď a rozvaliny obýva tajomná, ale priateľská civilizácia robotov. Hra vyšla v lete roku 2022, ale rozhodní stoja za pozornosť.

V koži chlpáča

Stray ponúka unikátny herný zážitok, ktorý ho odlišuje od tradičných titulov. Ako túlavá mačka využívate svoju mačaciu obratnosť na pohyb mestom, riešenie hádaniek, odhaľovanie tajomstiev a interakciu s ďalšími postavami. Intuitívne ovládanie vám umožňuje skákať po strechách, plaziť sa úzkymi priestormi a vyskočiť na rôzne objekty . Či už ide o honbu za holuby, riešenie zložitých problémov prostredníctvom okolitého prostredia alebo preskúmavanie skrytých zákutí, každý okamih v hre Stray je pútavý a angažujúci. To, že ste mačkou vo svete plnom robotov, prepožičiava všetkému, čo robíte, úplne inú atmosféru, než je to pri iných hrách. Ste malý, predsa len stratený tulák, ktorý sa ocitol uväznený v meste, ktoré už dávno prestalo byť obývané ľuďmi. Je to miesto postavené na desaťročia odpadkov, kde roboti žijú pomerne smutné životy v dočasných príbytkoch. A aj napriek tomu si toto miesto dokázalo zachovať svoje čaro. Svet hry Stray je ohromujúcim miestom, ktoré má mnoho skvelých detailov. V koži mačky si totiž všimnete úplne iné veci, než keby ste hrali za klasického človeka či iného humanoida. Môžete si napríklad všimnúť neónové svetlá odrážajúce sa v kalužiach dažďovej vody, drobné flóry, ktoré sa snažia znovu prevziať nadvládu nad betónom, a skoro môžete cítiť mierny smog, ktorý sa vznáša v okolí. A práve prieskum prostredia je hlavným ťahákom celej hry. Pri putovaní sa vám budú pred očami mihať najrôznejšie otázky. Čo je to vlastne za mesto? Prečo je opustené? A kam zmizli všetci ľudia?

Pútavý príbeh – pozor na spojlery

Samotný príbeh, ktorý začnete rozpletať, sa týka zdevastovanej zeme, pravdepodobne vinou radiácie z nukleárnych útokov. Aby ľudstvo prežilo, izolovalo sa do obrích miest obohnaných masívnym múrom a úplne sa odrezalo od vonkajšieho sveta . Vnútri týchto miest ľudstvo prežívalo bez svetla, ale časom boli niektorí vedci a inžinieri schopní vypestovať rastlinu, ktorá rastie aj v tme bez potreby svetla. Avšak aj v týchto šialených podmienkach ľudia urobili to, čo im ide najlepšie – nerovným systémom rozdelili spoločnosť. A tak inžinieri v najvyšších miestach celé mesto ovládajú, zatiaľ čo ostatní sa musia uspokojiť s horšími miestami k životu. A tí najslabší skončia v slumoch. Aby pomohli s rôznymi úlohami prevádzky opevnených miest, ľudia vyvinuli humanoidné roboty nazývané Spoločníci. Tieto Spoločníkov pôvodne postavili na to, aby im pomohli s najrôznejšími úkonmi, vrátane zabezpečenia, práce a upratovania. Na začiatku nemali Spoločníci žiadnu vlastnú osobnosť a existovali iba preto, aby plnili úlohy od ľudí. Kvôli množstvu odpadových produktov a odpadu, ktorý sa v týchto opevnených mestách hromadí, a pretože ľudia nemôžu opustiť mesto, vedci vytvoria biologickú hmotu, ktorá je schopná tieto odpadky konzumovať a pomôcť tak mesto vyčistiť. Časom sa ale ukáže, že ani uprostred miest nie je tak úplne bezpečné. Vypukne totiž mor. Mor sa šíri slumy a dolnými časťami mesta, postupne nakazuje a zabíja ľudskú populáciu. V tejto dobe prosia ľudia, aby im bolo dovolené opustiť mesto, ale všetky prístupy do kontrolnej miestnosti sú uzavreté a inžinieri na vrchole nechajú zvyšok ľudu napospas svojmu osudu. Nájde sa však jeden hrdina, ktorý chce ľuďom pomôcť. Statočný vedec v snahe nájsť spôsob, ako nájsť únikovú cestu a zachrániť ľudskú populáciu, zistí, ako nahrať svoje vedomie do online siete, ale nepodarí sa mu nájsť spôsob, ako odomknúť mesto a bohužiaľ jeho vedomie uviazne v sieti. A zostane tam aj dlho potom, čo mor zabil všetkých ľudí v meste, vrátane všetkých inžinierov na vrchole. Uplynie dlhá doba a všetky stopy po ľuďoch sú odstránené - pravdepodobne zožraté biologickými tvormi navrhnutými na rozklad odpadu, alebo pochované robotmi Spoločníkmi. Časom Spoločníci začnú ustupovať od svojich pôvodne priradených úloh – už totiž nie je čo spravovať alebo upratovať. Začnú napodobňovať činy ľudí, ktorých pozorovali, keď ešte žili - vrátane leňošenia, prevádzkovania obchodov, spánku a dokonca aj jedla. Začnú zdobiť obydlia, kresliť fresky, graffiti a cedule a vyvíjať vlastný systém písaného a hovoreného jazyka. Avšak určití Spoločníci blízko vrcholu opevneného mesta sa neodchyľujú od svojich pridelených úloh, najznámejší sú Strážcovia a bezpečnostní roboti – ktorí majú prísny rozkaz zabrániť komukoľvek opustiť mesto. Vďaka tomu je mnoho Spoločníkov uväznených v Slumoch, ktoré sa časom zhoršujú, pretože biologický rozkladač odpadu – ktorý Spoločníci nazývajú Zurk – sa vyvíja a učia sa, ako začať konzumovať a tráviť samotné roboty. Spoločníci sú ale aj napriek tomu schopní sa rozmnožovať a postupne ovládnu mnoho častí mesta, ktoré sa čoskoro stáva známym ako Mŕtve mesto. V tom istom čase začne niekoľko Spoločníkov rozvíjať svoju osobnosť a vedomie a zvedavo sleduje svet mimo mesta. Spoločne spolupracujú na výskume spôsobu odomknutia mesta za každú cenu a vytvárajú skupinu známu ako Cudzinci: Clementine, Doc, Zbaltazar a Momo. Avšak kvôli invázii Zúrkov majú problémy opustiť spodné slumy mesta a rozdeľujú sa.

A vtedy do príbehu vstupujete vy. Na začiatku ste mladá mačka, ktorá je usídlená so svojou rodinou na okraji zdevastovaného mesta. Nešťastnou príhodou, ale spadnete obrovskou priervou do rozvalín Mŕtveho mesta, a tým sa od svojej rodiny nadobro odlúčite. Po náhodnom príchode do mesta je vaša prítomnosť zaznamenaná vedcom, ktorý nahral svoje vedomie do siete, a pomocou kamier vás navádza k jeho domovu tým, že rozsvecujú rôzne smerové značky. Bohužiaľ, tento človek uviazol v sieti tak dlho, že zabudol na svoju vlastnú identitu a považuje sa len za ďalšieho Spoločníka, ktorý pomáhal vedcom vo svojej práci. Počas vášho dobrodružstva mestom pomáhate rôznym robotom Spoločníkom s ich problémami , pomáhate aj Cudzincom nájsť cestu na vrchol mesta do kontrolnej miestnosti av neposlednom rade hľadáte spôsob, ako odomknúť mesto.

Ovládanie na jedničku

Pohyb mačičiaka nie je nijako zložitý a nie je ani potrebné nijako zložito premýšľať, ako sa dostať na vysoké či inak ťažko prístupné miesta. Na väčšinu miest jednoducho vyskočíte a rovnakým spôsobom sa môžete dostať aj cez trhliny a iné prekážky. Predsa len – mačky sú neuveriteľné akrobatky a vždy dopadnú na všetky štyri. Občas som sa ale pri prieskume zastavila a premýšľala, kadiaľ ďalej ísť – než mi došlo, že som vlastne mačka a môžem vyskočiť na trúbku, ktorá sa vznáša meter nad zemou, alebo sa vojdem do malilinkatej diery na konci tunela . V mnohých prípadoch je tiež potrebné malé mačke pomôcť. Niektoré objekty sú totiž príliš vysoko na vyskočenie a treba presunúť nejaký objekt na iné miesto, odkiaľ už sa potom dá skočiť na rímsu či inú budovu. Za zmienku stoja aj malé drobnosti, pri ktorých som sa nemohla ubrániť úsmevu. Ako správna mačka môžete pobehovať po klávesoch klavíra, packou pohadzovať mahjongovú hru, prechádzať sa po klávesniciach , zhadzovať vedierka s farbou z ríms na chodník a potom prejsť touto farbou, pričom zanechávate malé labky na ulici, pohrať sa s guľami na biliardovom kdekoľvek alebo treba poškriabať úplne všetko, na čo sa len dostanete – gauče a steny nevynímajúc. Ste predsa len hravá mladá mačka a toto je presne to, čo mačky robia, a BlueTwelve Studio odviedlo v tomto smere skvelú prácu. Herné mechanizmy by sa dali prirovnať ku klasickej adventúre, takže budete hlavne zbierať predmety a vymieňať ich s robotmi za iné, a to vám umožní postúpiť v príbehu. Väčšinu času si budete lámať hlavu nad tým, kam a ako sa dostať a aký predmet na to potrebujete. Sem tam narazíte na veľmi jednoduchú environmentálnu hádanku, inokedy hrateľnosť ozvláštni zbesilý útek pred lavínou nenažraných Zurkov, občas vás tiež zase potrápi stealthová pasáž. Hádanky nie sú nijako komplikované a dávajú zmysel.

Dokonalé animácie

Hlavný mačací protagonista má animácie vytvorené pomocou snímania pohybu, známeho ako "motion capture", kde vývojári zaznamenali pohyby skutočnej mačky. Výsledok je skutočne pôsobivý. Mačacie pohyby nielen vyzerajú vierohodne, ale sú aj mimoriadne detailné. Občas mačku pristihnete, ako lúpe ušami, zavrtí chvostíkom alebo ľahko zdvihne labku, keď len tak stojí. Dokonca môžete sledovať, ako dýcha, alebo pozorovať, ako sa jej zreničky zväčšujú a zmenšujú. Skvelou funkciou je aj mňaukanie, kedy v podstate môžete mňaukať na čokoľvek a kohokoľvek. A tvorcovia nezabudli ani na klasické mačacie vrnenie, ktorým môžete vyjadriť, že ste momentálne šťastní a spokojní. A vrnieť môžete začať napríklad pri utieraní sa o nohu priateľským robotom, ktorí túto interakciu považujú za veľmi milú a príjemnú. Neskôr dostanete v príbehu ešte špeciálne robotické vybavenie, vďaka ktorému dostanete svojho osobného lietajúceho minirobota B-12. Ten je schopný skenovať prostredie a pomôcť vám s prieskumom či s včasným odhalením nepriateľov.

Dych vyrážajúci vizuál

Textúry občas vyzerajú trochu ako by mali nižšie rozlíšenie, ale vďaka štylizácii hry, vynikajúcemu osvetleniu a odrazom svetla na tom rozhodne nezáleží. Naopak si budete s úžasom prezerať všetky detaily predmetov a obdivovať úžasnú atmosféru podzemného mesta , ktorá je dotvorená kalužami, hmlou, rôznymi svetlami a neónovými nápismi. Navyše sa prostredie často premieňa, takže prechádzate rušnými mestskými štvrťami, temnými kanálmi a opustenými budovami . To všetko je doplnené príjemnou hudbou a detailnými zvukmi okolia. Audio v hre Stray si zaslúži zvláštnu zmienku. Pokojné zvuky mestského života, prelínajúce sa s melancholickými melódiami, vytvárajú perfektnú kulisu pre vaše mačacie dobrodružstvo. Zvukové efekty vás ešte viac ponoria do herného sveta a zaistia, že každé „mňaukanie“, „pradenie“ alebo „škrabanie“ pôsobí autenticky a prispieva k celkovej atmosfére.

Stray je typická india hra a rozhodne nemá nejako extrémne premrštené nároky na hardvér, ako sme tomu zvyknutí v poslednej dobe pri trojáčkových štúdiách. Avšak s pracovným notebookom si zrejme veľmi nezahráte. V prípade, že vám nebude výkon dostačovať, poobzerajte sa po novom hernom počítači alebo hernom notebooku . Nemusíte sa báť, aj keď je herný hardvér pomerne drahý, ide to aj lacnejšie. Skvelým príkladom sú napríklad predvádzacie herné počítače alebo notebooky, ktoré boli iba rozbalené, ale oproti „novým“ kúskom ich zoženiete lacnejšie aj v tisícoch.

Aké sú teda požiadavky?

Procesor: Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 2600

Grafika: NVIDIA GeForce GTX 780, 3 GB | AMD Radeon R9 290X, 4 GB

RAM: 8 GB

Hra zaberie 10 GB na SSD disku.

Stray je skutočným dôkazom vášne a oddanosti vývojárov z BlueTwelve a ich lásky ku mačkám. Toto nezávislé štúdio, ktoré založili dvaja nadšenci do mačiek, ktorí opustili Ubisoft, aby sa vrhli na nový projekt, pracovalo na Stray sedem rokov a jedná sa o ich prvú hru – a úprimne dúfam, že to nebude ich posledná. Bolo úžasné ponoriť sa do života mačky v takom bezchybnom prostredí a ešte očarujúce bolo spoznať každú postavu na tomto dobrodružstve. Celkovo som si celý priechod hrou užila, príbeh bol pútavý, priateľskí roboti boli viac ako sympatickí a skúsiť si život v koži chlpatého mačičiaka bola príjemná zmena. Aj keď hra nie je úplná novinka - vyšla v roku 2022, vizuál bol úžasný a určite to nebola moja posledná návšteva tohto dystopického sveta.