Soulmask: Exotické dobrodružstvo v srdci južnej Ameriky

Dnešný gaming nás čoraz viac zahlcuje veľkým množstvom hier. Či už sú to AAA tituly od veľkých štúdií alebo indie hra od malého tímu, je len veľmi ťažké sa presadiť. Obzvlášť pokiaľ vytvoríte niečo, čoho je daný žáner preplnený. Našťastie nám CampFire Studio a Qooland Games priniesli osviežujúci vietor do segmentu crafting survival. Stojí však za nákup nedávno vydaná hra Soulmask?

Survival v novom kabáte

Zatiaľ čo mnohé survival hry vsádzajú na osvedčené post-apokalyptické alebo stredoveké kulisy, Soulmask nás prenáša do sveta inšpirovaného aztéckou civilizáciou, plného tajomných chrámov, bujných pralesov a vyprahnutých púští . Jedným z najzaujímavejších prvkov, ktorými Soulmask obohacuje žáner, je systém masiek . Tieto artefakty nie sú iba kozmetickými doplnkami, ale plnia funkciu herných tried. Každá maska prináša unikátne schopnosti a odomyká špecifický strom zručností , čo umožňuje hráčom špecializovať sa na rôzne aspekty hry – od staviteľstva cez lov až po boj. Tento systém pridáva hre na hĺbke a umožňuje hráčom experimentovať s rôznymi hernými štýlmi bez toho, aby museli začínať novú hru od začiatku. Soulmask sa môže pochváliť impozantne rozsiahlym herným svetom, ktorý sľubuje stovky hodín prieskumu a dobrodružstva . Vývojári hovoria o možnosti stráviť v hre viac ako 500 hodín, čo je v žánri survival hier skutočne ambiciózny cieľ. Tento rozsah nie je samoúčelný - svet Soulmask je plný tajomstiev čakajúcich na odhalenie, skrytých príbehov a záhad spojených s mystickou civilizáciou, ktorá tento svet obýva . Musím povedať, že veľkosť hernej mapy ma milo prekvapila - o to viac, keď to nebol len pustý svet, ale naozaj bolo na každom rohu čo objavovať. Soulmask kladie dôraz na autentický zážitok z prežitia, čo sa odráža v náročnosti hry, najmä v jej začiatkoch . Rozhodne som na začiatku nedostala vôbec nič na striebornom podnose, ale skôr ma hra nútila postupne objavovať herné mechaniky a zákony sveta. Tento prístup môže byť pre nováčikov spočiatku náročný, ale pre veteránov žánru predstavuje vítanú výzvu.

O čom je príbeh?

citujeme sa v primitívnej krajine, kde sa miešajú fantasy prvky s juhoamerickou kultúrou. Toto unikátne prostredie je pretkané tajomnou vierou a skrýva mnohé tajomstvá, ktoré čakajú na svoje odhalenie. Hneď na začiatku hry som bola postavená pred zásadnú voľbu - výber masky . Tieto masky nie sú len obyčajnými ozdobami, ale predstavujú rôzne triedy s jedinečnými schopnosťami a stromami zručností . Každá maska nás vedie na inú cestu, čo dodáva príbehu na hĺbke a variabilite. Príbeh Soulmask začína doslova od nuly. Ako hráčka som sa ocitla v tomto neznámom svete bez ničoho, len s tajomnou maskou ako mojím jediným spojencom . Postupné budovanie existencie a moci sa stalo ústredným motívom môjho putovania. Hra nás vedie k preskúmavaniu rozsiahleho sveta, budovaniu základne a verbovaniu členov do nášho klanu . Táto cesta nie je len o fyzickom prežití, ale aj o postupnom odhaľovaní právd skrytých za fasádou tejto podivuhodnej civilizácie. Každý nový člen klanu, či už NPC alebo skutočný hráč, prináša do príbehu nový rozmer a potenciálne zvraty. Spočiatku som sa snažila ísť mierumilovnou cestou, ale čoskoro som zistila, že v tomto svete to nie je také jednoduché. Soulmask nás stavia pred ťažké rozhodnutia a morálne dilemy . Musíme sa rozhodnúť, či budeme spolupracovať s ostatnými, alebo sa vydáme na cestu konfliktu. Tieto voľby majú skutočný vplyv na vývoj príbehu a na to, ako nás vníma okolitý svet. Postupne som odhaľovala, že za maskú mieru a harmónie sa skrývajú temné tajomstvá a mocenské boje . S postupom hry sa príbeh stáva čoraz komplexnejším. Začala som narážať na stopy dávnej histórie, tajomné artefakty a prastaré vedomosti. Každý chrám, každá ruina a každá interakcia s NPC postavami prinášala nové čriepky do mozaiky tohto záhadného sveta. Zistila som, že masky, ktoré nosíme, nie sú len symbolom moci, ale majú hlbší význam spojený so samotnou podstatou tejto civilizácie .

Tvorba postavy a záhadná maska

Soulmask je survival hra a rozhodne nie žiadne RPG. Tomu zodpovedá aj samotná tvorba postavy. Pri vstupe do hry sa hráči ocitnú pred obrazovkou tvorby postavy, kde môžu upraviť základný vzhľad svojho hrdinu. Možnosti sú síce obmedzené, ale na účely survival hry úplne dostačujúce. Môžete si vybrať pohlavie, upraviť rysy tváre, farbu pleti a účes. Nečakajte teda nejaký prepracovaný editor. Skutočne zaujímavá časť tvorby postavy prichádza s výberom masky. Tento moment je v Soulmask úplne zásadný, pretože masky tu nefungujú len ako estetický prvok, ale predstavujú ekvivalent herných tried. Hráči majú na výber z troch unikátnych masiek, z ktorých každá ponúka špecifické výhody a prístup k vlastnému stromu zručností. Táto voľba významne ovplyvní celý herný zážitok a stratégiu prežitia. Napríklad maska zameraná na stavanie, ťažbu a lov je ideálna pre hráčov, ktorí preferujú budovanie a rozvoj svojho územia. Naproti tomu maska s bonusmi na boj môže byť lákavá pre dobrodruhov túžiacich po akcii a konfrontácii. Každá maska odomyká unikátny strom zručností, ktorý hráčom umožňuje ďalej špecializovať svoju postavu podľa preferovaného herného štýlu. Tieto stromy zručností sú navrhnuté tak, aby reflektovali rôznorodé aspekty prežitia v drsnom svete Soulmask. Hráči môžu investovať body do zlepšenia svojich schopností v oblastiach ako je boj, crafting, prieskum alebo sociálna interakcia. Postupné odomykanie nových zručností nielen zvyšuje šance na prežitie, ale taktiež otvára nové možnosti interakcie s herným svetom a jeho obyvateľmi. Navyše pri putovaní svetom narazíte na rôzne záhadné artefakty, ktoré masku posilňujú a vylepšujú jej štatistiky.

Budovanie svojej dediny

Dôležitá súčasť všetkých survival hier je samozrejme aj bezpečné útočisko . Alebo v tomto prípade aj vaše vlastné dediny . Vaša cesta k vybudovaniu prosperujúcej komunity začína skromne- zberom základných surovín ako drevo a kameň . Tieto prvotné kroky sú kľúčové, pretože vám umožnia vytvoriť primitívne nástroje a postaviť prvý prístrešok, ktorý vás ochráni pred nástrahami divočiny. S postupom času a získavaním skúseností sa vaše schopnosti budovania rozširujú. Od jednoduchých chatrčí prechádzate k sofistikovanejším stavbám. Hra ponúka rozsiahly systém craftingu , ktorý vám umožní vyrábať stále pokročilejšie materiály a stavebné prvky. Môžete tak postupne vylepšovať svoje obydlia, stavať skladiská pre suroviny, dielne na výrobu a opevnenia na ochranu pred nepriateľmi. Soulmask nekončí pri obyčajnom stavaní domov. Hra vás nabáda k vytvoreniu komplexnej infraštruktúry vašej dediny . To zahŕňa budovanie ciest pre efektívnejšie pohyb, zavlažovacích systémov pre poľnohospodárstvo, a dokonca aj chrámov a obradných miest, ktoré odrážajú mystickú povahu hry. Každá stavba má svoj účel a prispieva k celkovému rozvoju vašej komunity. Budovanie dediny v Soulmask nie je prechádzka ružovým sadom. Hra vás stavia pred rôzne výzvy - od nepriaznivého počasia cez útoky divokých zvierat až po nájazdy nepriateľských kmeňov . Tieto prekážky vás nútia neustále premýšľať o obrane a udržateľnosti vašej dediny. Musíte zvažovať umiestnenie strážnych veží, plánovať únikové cesty a zaistiť dostatok zásob pre prípad obliehania. Za mňa určite najväčším lákadlom pokročilej dediny bola možnosť chovať kapybary - ja ich jednoducho milujem.

Systém verbovania a správy klanu

Ako budete pokračovať v stavbe základne/dediny, nutne vyvstane otázka ostatných obyvateľov. Je jasné, že svoju dedinu nezvládnete spravovať sami – predsa len celý jej chod je veľa práce a vy potrebujete aj čas na prieskum či na zhromažďovanie surovín. A tu prichádza čas zohnať nových obyvateľov, ktorí budú v dedine bývať s vami a podieľať sa na jej chode. Verbovanie je v Soulmask kľúčovým prvkom, ktorý určuje, ako rýchlo a efektívne budete schopní rásť a prosperovať. Hra ponúka dva hlavné spôsoby, ako rozšíriť vaše rady. NPC regrúti: Títo počítačom ovládaní spojenci sú základným stavebným kameňom vášho klanu. Môžete ich nájsť roztrúsené po hernom svete a presvedčiť ich, aby sa k vám pridali. NPC sú všestranné a dajú sa využiť pre širokú škálu úloh - od zberu surovín cez výrobu predmetov až po boj. Ich efektivita závisí od vašich schopností vedenia a od toho, ako dobre ich dokážete organizovať a využívať ich silné stránky. Získať NPC na svoju stranu je pomerne jednoduché - stačí zachrániť nevinné z osád ostatných kmeňov alebo môžete aj s dostatočným levelom masky presvedčiť porazených nepriateľov. Naraziť ale môžete aj na potulné NPC sediace pri ohni, ktorí sa k vám pridajú bez akýchkoľvek podmienok. A potom je tu druhá možnosť. Hoci Soulmask je možné hrať samostatne, hra ponúka bohatý multiplayer zážitok. Môžete sa spojiť s ďalšími hráčmi a spoločne budovať rozsiahle osady. Táto spolupráca prináša novú dynamiku do hry – môžete si rozdeliť role, spoločne plánovať expanziu a brániť sa proti hrozbám. Vytváranie aliancií s inými kmeňmi alebo naopak súperenie o zdroje dodáva hre ďalšiu vrstvu stratégie a sociálnej interakcie. A na čo vám vlastne členovia kmeňa budú prakticky? Každý člen klanu môže zastávať špecifickú úlohu. Niektorí sa môžu špecializovať na lov a získavanie potravy, iní na stavbu a rozširovanie vášho sídla, ďalší na výrobu zbraní a nástrojov. Táto špecializácia umožňuje efektívnejšie využitie zdrojov a rýchlejší rozvoj. S rastúcou silou klanu môžete začať rozširovať svoje územie. To zahŕňa zaberanie strategických bodov, budovanie opevnenia a bránenie vášho územia pred nepriateľskými klanmi. Váš klan nie je izolovaný. Môžete nadväzovať diplomatické vzťahy s inými klanmi, uzatvárať spojenectvo alebo sa púšťať do obchodných výmen. Tieto interakcie pridávajú hre ďalšiu vrstvu stratégie a sociálnej dynamiky. Spoločné úsilie členov klanu môže byť smerované k odomykaniu nových technológií a schopností v technologickom strome. To zase otvára nové možnosti craftingu, stavania a boja.

Zaujímavý súbojový systém

Súbojový systém v Soulmask je prekvapivo komplexný a vyžaduje od hráčov viac než len bezmyšlienkovité stláčanie tlačidiel. Boj pripomína brutálnu tanečnú choreografiu, kde každý pohyb musí byť starostlivo načasovaný a premyslený . Hra ponúka širokú škálu útokov, od rýchlych sekov a bodov až po mohutné údery drviacej kosti nepriateľov. Obranné manévre zahŕňajú úhyby, bloky a protiútoky, čo robí z každého stretnutia napínavý súboj reflexov a taktického uvažovania. Vďaka magickým maskám môžu hráči v boji využívať aj nadprirodzené schopnosti. Tieto sily siahajú od vyvolávania ohnivých gulí a bleskov až po ovládanie mysle nepriateľov či privolávanie spojencov z iných dimenzií. Každá maska má svoj strom zručností , o ktorom som už písala vyššie. Vďaka tomu získate unikátne špeciálne magické útoky. Vývojári Soulmask šikovne zakomponovali do bojového systému aj interakciu s prostredím. Hráči môžu využívať terén vo svoj prospech, skrývať sa v hustej vegetácii, využívať vyvýšené pozície na streľbu alebo lákať nepriateľov do vopred pripravených pascí.

Dostatok nepriateľov

Už od prvých krokov v hre sa musíte mať na pozore pred nástrahami, ktoré na vás číhajú v bujnej vegetácii pralesov či na rozpálených piesčinách púšťou. Divokí jaguári sa zakrádajú v tieňoch stromov, pripravení vrhnúť sa na neopatrného prieskumníka . Ich ostré pazúry a mocné čeľuste predstavujú smrteľné nebezpečenstvo pre začínajúcich hráčov. Nemenej nebezpeční sú aj tapieri či jedovatí pavúky. Močiare a riečne delty sú domovom obrích krokodílov, ktorí dokážu bleskurýchlo zaútočiť z vody a stiahnuť svoju korisť pod hladinu. Na otvorených pláňach sa potom potulujú stáda divokých bizónov – zdanlivo mierumilovné zvieratá, ktoré sa však pri vyrušení môžu premeniť na neuveriteľne nebezpečnú silu drviacu všetko, čo im stojí v ceste. Každý biom má svoje divé zvieratá, ktoré vám dokážu znepríjemniť či dokonca priamo prerušiť objavovanie sveta. Mňa asi najviac vydesila anakonda – a to aj napriek tomu, že mám hady rada. Keď sa z ničoho nič okolo vás preplazí obrie mäsa šupinatého tela a potom z hustých krovín vyskočí obria hlava anakondy, je to pomerne nepríjemný zážitok. Zatiaľ čo divé zvieratá predstavujú prirodzenú hrozbu, oveľa zákernejším nepriateľom sú ostatní ľudia. Mapa hry Soulmask je posiata tábormi nepriateľských kmeňov, ktoré pozorne strážia svoje územia. Tieto kmene sa líšia nielen vzhľadom a výzbrojou, ale aj taktikou boja. Niektorí preferujú útoky zo zálohy s využitím jedovatých šípov, iní sa spoliehajú na brutálnu silu a frontálny útok. Zvlášť nebezpeční sú nájazdníci, ktorí sa v pravidelných intervaloch vydávajú plieniť okolie. Ich príchod je často oznámený hlukom bubnov a vojnových pokrikov, čo vám dáva aspoň malú šancu na prípravu obrany. V online režime predstavujú najväčšiu hrozbu ostatní hráči. Soulmask ponúka možnosť vytvárať aliancie a klany, ale taktiež umožňuje nemilosrdné boje o teritórium a zdroje. Nájazdy na základne iných hráčov sú bežnou súčasťou hry, rovnako ako zákerné pasce nastražené okolo cenných nálezísk. Vrcholom bojového systému v Soulmasku sú epické súboje s bossmi . Každý boss má unikátne vzorce útokov a slabiny, ktoré treba odhaliť a využiť. Tieto bossy najčastejšie nájdete v srdci nepriateľských pevností a ich porazením získate vzácne suroviny, zbrane či výstroj. Ako sa k nim ale dostať? Nájazdy. K tomu je ale potreba dobre vybavených bojovníkov, určite neodporúčam sa na nájazdy vydať v malej skupine. Soulmask však nie je len o fyzických nepriateľoch. Hra čerpá inšpiráciu z aztéckej mytológie a tomu zodpovedajú aj niektoré nadprirodzené hrozby. V ruinách starých chrámov sa môžete stretnúť s oživenými sochami bojovníkov, ktorých kamenné telá sú takmer nepriestrelné. V hlbokých jaskyniach sa skrývajú podivné bytosti živiace sa životnou energiou neopatrných prieskumníkov. Občas sa na oblohe objaví červený mesiac, čo je znamenie, že sa blíži rituál krvavého splnu . V tejto dobe sa aktivujú prastaré oltáre rozosiate po mape a priťahujú hordy nepriateľov. Ubrániť sa tomuto náporu je extrémne ťažké, ale odmenou za prežitie sú vzácne suroviny a artefakty.

Divoký raj to na pohľad

Vývojári odviedli skvelú prácu vo vytvorení moderného a pútavého grafického spracovania , ktoré ďaleko prevyšuje štandardy typické pre žáner survival hier. Každý kút tohto sveta dýcha originalitou a starostlivým spracovaním. Soulmask ponúka neskutočne pestrú paletu prostredia , ktorá poteší každého milovníka krásnych scenérií. Pri svojom putovaní som prechádzala majestátnymi aztéckymi stavbami , ktorých architektúra ma uchvátila svojou monumentálnosťou a precíznosťou. Ruiny dávnych chrámov skrývajúce tajomstvo minulosti kontrastujú s bujnou vegetáciou pralesov, ktoré pôsobia tak živo, že som mala pocit, akoby som ich mohla takmer cítiť. Prechody medzi rôznymi biomami sú plynulé a prirodzené. Z hustého pralesa som sa náhle ocitla na brehu divokej rieky, ktorej voda bola tak realisticky vykreslená, že som mala chuť sa v nej osviežiť. A keď som dorazila do púštnych oblastí, dych sa mi tajil nad tým, ako verne dokázali tvorcovia zachytiť jemné pohyby piesočných dún vo vetre. Svetelné efekty hrajú dôležitú úlohu vo vytváraní atmosféry – či už ide o zlatisté lúče slnka prenikajúce cez hustú vegetáciu pralesa, alebo o mystické osvetlenie vo vnútri starovekých chrámov. A so zapnutým ray-tracingom je vizuál naozaj dych vyrážajúci . Aj napriek celkovo vynikajúcemu vizuálnemu spracovaniu som si všimla niekoľko drobných nedostatkov. Animácia niektorých NPC postáv občas pôsobí trochu neohrabane, čo ma v niekoľkých momentoch vytrhlo z inak dokonalej ilúzie živého sveta. Je to však len malá chyba na kráse, ktorá nijako výrazne neuberá na celkovom vizuálnom zážitku. Keď som si hľadala ideálne miesto pre svoju dedinu, vážne som sa nemohla rozhodnúť, kde bude najlepšie a najkrajšie miesto, pretože ich bolo hneď niekoľko.

Soulmask je hra z tohto roku a možno očakávať, že bude mať náročnejšie požiadavky na hardvér. Na druhú stranu ale vývojári nároky nijako nepremrštili. Pokiaľ však čakáte, že hru bez problémov spustíte na svojom bežnom pracovnom počítači či notebookoch, najskôr budete sklamaní. Ako nižšie vypísané požiadavky ukazujú, herným notebookom a počítačom s 16 GM RAM naozaj odzvonilo . Pre čo najlepší zážitok z hrania sa tak budete musieť poobzerať po hernom počítači alebo hernom notebooku , ktorý má najlepšie 32 GB RAM . Ale nemusíte sa báť, možno to aj s obmedzeným rozpočtom. Stačí sa skúsiť poobzerať po predvádzačkách . Tieto zariadenia slúžili len veľmi krátko na vystavenie av podstate tak za zlomok pôvodnej ceny získate takmer nové zariadenie, na ktorom si hru môžete vychutnať v celej svojej kráse.

Procesor: Intel Core i7-9700 / AMD Ryzen 7 3700X

Grafika: RTX 3060 / AMD 6700XT

RAM: 24 GB RAM

Hra zaberie 25 GB na SSD disku .

Keď som hru začala hrať, nemohla som uveriť, že sa naozaj jedná o predbežný prístup. Celý priechod bol plynulý, dobre vyladený, bola otvorená úplne celá mapa. V porovnaní s inými predbežnými prístupmi som bola z tejto hry celkom v šoku. Samozrejme nie všetko bolo ružové – niektoré animácie NPC postáv pôsobia niekedy trochu krkolomne, čo môže narušiť imerziu. Tiež užívateľské rozhranie a tutoriál by mohli byť lepšie spracované, aby uľahčili vstup novým hráčom do hry. Ale pokiaľ to vezmem celkovo, vzhľadom na to, že ide o early access titul, je úroveň prepracovanosti a množstva obsahu naozaj pôsobivá. Pokiaľ vývojári budú pokračovať v ladení hrateľnosti, vylepšovaní užívateľského rozhrania a pridávaní ďalšieho obsahu, Soulmask by sa mohol stať jedným z najvýraznejších titulov v žánri survival hier. Vývojári sľubujú, že hra ponúkne viac ako 500 hodín herného obsahu, čo je na early access titul naozaj pôsobivé. Mapa je rozsiahla a plná zaujímavých lokácií na preskúmanie. Hra podporuje ako singleplayer, tak multiplayer, pričom oba varianty ponúkajú plnohodnotný zážitok. Za mňa je to jednoznačne najlepšia survival hra, ktorú som tento rok hrala.